Vinterkulden er over os – og det er ikke sjovt for elbiler. Derfor har vi samlet de seks elbiler, der kører længst på en opladning, og hvor gode de er til at hurtiglade i frostvejr.

Udover at du måske skal vente nogle minutter på varmen, så er en diesel- eller benzinbil egentlig ret ligeglad med, at det er koldt. Sådan er det ikke med elbiler, som er mere følsomme overfor de dalende temperaturer. Derfor har vi taget et kig på de elbiler, der klarer sig bedst, når det bliver koldt. Vi har fundet de seks elbiler, som kører længst på en opladning, baseret på Norges Automobil Forbunds vintertest.

Tesla Model 3 Long Range (2022)

Tesla har overhånden, når der kommer til at bygge elbiler, som er effektive. Det gælder også, når det er koldt. Således kørte Model 3 Long Range her 521 kilometer på den norske testrute, som både når op i 1.000 meters højde, mens temperaturen svinger mellem nul og -10 grader. Sammenligner man med Tesla’ens WLTP-tal, som jo er i blid brise og med medvind, der er på 614 kilometer, så er det en bare 15 procent afvigelse, selvom sneen daler.

Kører du elbil – så er vinterdækkene ekstra vigtige

De gæve nordmænd har også testet forskellen i ladetid mellem sommer og vinter – bare ikke lige Model 3 Long Range specifikt. Om vinteren bruger den 33 minutter på at lade fra 5 til 80 procent, og en tilsvarende Standard Range bruger 26 minutter fra 4 til 80 procent, mens den bruger 24 minutter fra 9 til 80 procent om sommeren. Ganske respektabelt.

Mercedes EQS 580

Mercedes luksusmodel EQS skulle gerne blande sig i toppen, når det kommer til rækkevidde, for batteriet er gigantisk med en kapacitet på 107,8 kWh. Officielt kan den køre op til 645 kilometer, men vintervejret trækker ned, og i testen tilbagelægger den 513 kilometer.

Nissan Ariya – skulle den have været Årets Bil?

Når det kommer til ladning, så klarer den 6 til 80 procent på 32 minutter om sommeren, og fra 5 til 79 procent på samme 32 minutter om vinteren, så den lader ikke til at være nær så påvirket, takket være forvarmning af batteriet, som også Tesla og flere andre konkurrenter kan.

BMW IX Xdrive50

Vi har ikke altid været lige stor fan af BMW’s voldsomt store elektriske SUV IX. Men den norske vintertest viser, at den har en ganske imponerende rækkevidde, i hvert fald i varianten IX 50. Her får du et kæmpe batteri på 105,2 kWh, og en officiel rækkevidde på 591 kilometer for bilen, der deltog i testen. Under vinterforhold kan den køre op til 503 kilometer.

Bilnørderne leger med strøm

Det store batteri tager længe om at fylde, og hvor 7 til 80 procent kan klares på 38 minutter om sommeren, tager 3 til 85 procent hele 51 minutter om vinteren. Målt i kilometer rækkevidde får man dog 280 kilometer rækkevidde på 25 minutter, så den lader altså ikke langsomt.

Tesla Model Y Long Range Dual Motor

Tesla sniger sig med igen med Model Y, der trods det mere rummelige design, viser sig at være klar på den lange distance alligevel. Officielt kører testbilen op til 507 kilometer under optimale forhold, og klarer hele 451 kilometer om vinteren. Det er bare 11 procent fra det officielle tal. Det skyldes et ret lavt forbrug på 15,8 kWh/100 kilometer. Til sammenligning bruger BMW’en 21 kWh på samme øvelse.

Skoda Enyaq 60 – stadig den oplagte elbil til Familien Danmark

Model Y Long Range Dual Motor klarer en opladning fra 8 til 80 procent på 30 minutter om sommeren, mens 7 til 80 procent tager 39 minutter om vinteren.

Volkswagen ID.3 Pro S

Den elektriske Golf ID. 3 Pro S fås i en udgave med et 77 kWh stort batteri, som gør den i stand til at køre ganske langt. Officielt kan den klare op til 539 kilometer, mens den i vintertesten kører 435 kilometer. Fra 2 procent til 80 tager om sommeren 38 minutter, mens det fra 8 til 80 procent tager 38 minutter om vinteren.

Kia EV6 Long Range 2WD

Kias roste elbil EV6 stiller med en netto batterikapacitet på 74 kWh i Long Range-versionen. Det giver en officiel rækkevidde på 528 kilometer, som falder til 429 kilometer om vinteren.

Når det kommer til at lade, så tager 6 til 80 procent om sommeren 25 minutter, mens vintervejret lægger ti minutter oveni for samme disciplin, så 6 til 80 procent tager 35 minutter.

Derfor kører elbiler kortere om vinteren

Hvorfor er det egentlig, at elbilers rækkevidde falder om vinteren? Svaret er en uhellig alliance af flere årsager, men den vigtigste er grundlæggende fysik. Kulden gør, at modstanden i batteriet bliver større, og derfor har batteriet sværere ved at frigive energien.

Hjælp – giv mig en billig elbil med lang rækkevidde

Men der er også andre udfordringer. Når man skifter til vinterdæk, og det har du selvfølgelig allerede, så falder rækkevidden også. Dækket, som er designet til at gribe fat i vejen, til trods for sne og is, har en højere rullemodstand end sommerdæk, og derfor kræver det mere energi at rulle hjulet afsted.

Da elbiler ikke producerer overskudsvarme, som en benzin- eller dieselmotor, skal den producere varmen, når du har brug for at lune dig eller dugge vinduerne af. Mange elbiler har i dag varmepumpe, som er mere energisparende, men den energi, det kræver, kan stadig kun komme fra et sted – bilens batteri. Og så er der mindre energi til at drive bilen frem. Tilsammen koster det altså, og derfor er elbilerne udfordret, når temperaturen falder. Men som du kan se, er det altså ikke dem alle, der er hårdt ramt.