Elbilers høje vægt stiller særlige krav til fodtøjet – derfor er vinterdæk ekstra vigtig på en elbil, mener FDM. De særlige krav gør udvalget lille, men selv om dækkene er dyre, så kan det i sidste ende være den billigste løsning. 

Elbilers dæk er anderledes end normale diesel- og benzinbiler. Bilerne vejer mere, og det gør, at dækket er konstrueret til at skulle kunne modstå de større kræfter, som skal håndteres. Dækkene er samtidigt typisk fra 18 tommer og derover. Det er forhold som dette, der gør, at vinterdæk til elbiler er dyre. Tilmed er udvalget stadig begrænset. Men det er ingen undskyldning for ikke at skifte, siger FDM’s Søren W. Rasmussen til Motormagasinet:

Bilnørderne leger med strøm

”Netop fordi dækkene er så store, står de dårligere fast, når det er glat. Vi anbefaler ikke, at man går ned i størrelse, for på den måde at få flere dæk at vælge mellem, og finde nogle, der er billigere. Det er vigtigt at huske, at dækkene er store, at de skal have den rigtige bæreevne og den korrekte hastighedskode. Husk også, at nogle elbiler har forskellige størrelser for og bag,” formaner Søren W. Rasmussen.

Helårsdæk kan være en løsning
FDM understøttes af Dækbranchen Danmarks’ konsulent, Arne Hansen, der dog også åbner for en alternativ løsning.

”Elbiler har typisk meget større moment, så igangsætning kan jo ende i det rene hjulspind. De vejer dog også mere, hvilket jo faktisk kan være en fordel, da de dermed også trykker sig mere ned og får bedre bid i underlaget. Modsat kan bremselængden på grund af den høje vægt være længere. Men vil man spare pengene, kan man godt køre på helårsdæk, da det alt andet lige er meget bedre end sommerdæk om vinteren,” råder dækkonsulenten Arne Hansen, der bakkes op af Søren W. Rasmussen.

Derfor skal du skifte til vinterdæk

”Helårsdæk kan være et godt valg, som vi ikke decideret fraråder. Omvendt klapper vi ikke i hænderne over dette valg,” siger han.

Finansiering af vinterdæk

Hvis det er muligt, så få gerne vinterdækkene med i handlen, næste gang du handler elbil, lyder rådet fra FDM og Dækbranchen Danmark.

”Så kan de jo indgå i finansieringen, og det kan gøre, at udgiften gør knapt så ondt,” siger Arne Hansen.

Er du helt grøn i elbiler? Så meget koster en elbil

Til dem, der måske husker, at vinterdæk helst skal være smalle, og måske mindes rallybiler drøne rundt i hårnåle i en mørk finsk skov på smalle pigdæk, der skærer sig ned i sneen, så er det ikke sådan længere, fortæller dækspecialisten.

”Det var i gamle dage, nu om dage fungerer de brede vinterdæk lige så godt som fortidens smalle dæk, så det fungerer fint,” beroliger Arne Hansen og forklarer videre, at bredden kan dog have betydning for rullemodstanden.

Her er elbilerne, der må trække mest

Som udgangspunkt er det nemlig dækkets berøringsflade med vejbanen, som har betydning for rullemodstanden. Et smalt dæk vil derfor som regel have lavere rullemodstand end et bredt dæk, dog kan det variere fra fabrikant til fabrikant, da der er forskel på gummiblanding og mønster, og det vil have betydning for rullemodstanden.

Der findes ikke et standardiseret mærke på dæk til elbiler, men hver enkelt fabrikant kan have deres egen mærkning. 

Hvis man er ude efter dæk med lavest mulig rullemodstand, findes der et symbol for det, hvor rullemodstanden er inddelt i klasser fra A-E, hvor A har mindst rullemodstand. Man kan man læse mere om dette på daeklabel.dk

Her er elbilerne med længst rækkevidde om vinteren

Her er elbilerne med over 600 kilometer rækkevidde

Kampen om fremtiden – er el bedre end brint?