Hvilken teknologi er overlegen – brint eller el? Det forsøger vi at svare på her, når vi sætter Toyota Mirai op mod BMW iX40 for at teste hvilken af de to, der klarer sig bedst.

Det går rent ud sagt ad helvede til med klimaet – og vi har alle et ansvar for at rette op på kursen. Heldigvis har bilproducenterne efterhånden indset, at de er en del af løsningen. Det betyder, at du ikke skal gå så meget på kompromis, når du skal køre grønt. Men er det elbilen, der bliver vores redning, eller findes der noget bedre? Det forsøger vi at give svar på her, hvor vi har arrangeret en nævekamp mellem elbil og brintbil. De to kombattanter er den nye BMW iX40 i stævne mod Toyotas andengenerations-brintbil Mirai. Du kan blive meget klogere på iX40 her, og på Mirai her.

Forurenende batterier

Det er lidt nørdet, så bær over med os, for vi må lige starte med en kort teknisk gennemgang af el- og brintbilen, for at forstå for- og bagdele ved de to teknologier. Og for at øge forvirringen, så er begge reelt elbiler. De drives nemlig hver af en elmotor. Forskellen ligger i, hvordan strømmen produceres og lagres.

Er plugin-hybrider de nye miljøsyndere

Som de fleste ved, har en elbil et batteri, som lagrer strømmen, og rækkevidden bestemmes hovedsageligt af, hvor meget strøm, batteriet kan indeholde. Udover en (til tider) begrænset rækkevidde, er ulemperne ved elbilen, at det taget lang til at oplade et batteri, og så er det indtil videre ret forurenende at producere.

Volvo har lavet en udregning, der viser, at en benzindrevet XC40 udleder 14 tons CO2 i produktionen, mens en tilsvarende elektrisk C40 udleder 25 tons på grund af batteriet og en større andel af aluminium i produktionen.

Sløv brændselscelle

Brintbilen derimod kører rundt med sin egen generator, der omdanner brint til strøm. Den kaldes en brændselscelle, og den er stadig dyr og kompliceret at producere. Den fylder også meget i forhold til effektiviteten, så i Mirai kan den maksimalt producere 174 hestekræfter, selvom elmotoren leverer 182 hestekræfter. Til gengæld behøver Mirai kun et mindre batteri på 1,2 kWh. Det opsamler energi, når man bremser, og hvis brændselscellen har overkapacitet.

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Brintbilens layout giver flere udfordringer, men også fordele. I Mirai lagres brinten i tanke under et meget højt tryk på 700 bar, så de tre tanke kan rumme i alt 142,2 liter brint. Sammenlignet med elbilens batteri, er tankene meget lettere og vejer bare 100 kilo. Den anden store fordel er, at tankene kan fyldes igen på tre til fem minutter. Til sammenligning kan batteriet i BMW iX40 lade fra 10 til 80 procent på 31 minutter under optimale betingelser fra en 150 kW lader.

Så det kan godt være, elbilen taber på hastighed, men der er til gengæld flere steder at gøre det. I august sidste år var der 4.200 offentlige ladepunkter i Danmark, mod seks brinttanke. Og så har langt de fleste husejere et ladestik til deres elbil, så bilen i princippet altid kan være fuldt ladet.

Over åen efter vand

Når man kigger på virkningsgraden, altså hvor meget af den energi, man fylder i bilen, som faktisk driver den frem, så er elbilen kongen. Cirka 75 procent kan den udnytte, mens en almindelig benzin- eller dieselbil roder rundt omkring 25-30 procent. Det samme gør brintbilen, og for at gøre det endnu værre, så er meget af den brint, der bruges, produceret af strøm. Det er altså lidt som at gå over åen for at hente vand, når man tager strøm, som egentlig kan sendes direkte i elbilen, men i stedet omdanner det til brint, for så igen at omdanne det til strøm i en dyr og kompliceret brændselscelle.   

Konklusion

Elbilen er altså mere effektiv, både til at forvandle energi til kørsel, og i forhold til at tanke den op. Det er også nemt at få strøm på, fordi der er mange ladesteder, og i princippet kan du lade en elbil alle steder med en stikkontakt og et mormor-ladekabel. Batterierne kan også overføre store mængder energi, som gør elbilen lynhurtig.

Til gengæld er batteriet tungt, dyrt og meget CO2-forurenende at producere. Og så det, de fleste kender til – at rækkevidden påvirkes af vejret, og stort set alt andet, og så er det langsommeligt at fylde batteriet igen.

Brintbilen derimod har først og fremmest udbredelsen mod sig. Der er kun seks brintstationer i Danmark, så bor du med din brintbil på Fyn, skal du til Kolding eller Korsør for at tanke. Der er dog flere tankstationer på vej. Teknologien er stadig meget dyr, og brændselscellen har samtidig en begrænset effekt.

Amerikansk diesel-V8’er ombygges til brint

Brintbilens to store fordele hænger til gengæld sammen med, at den kan undvære det store, og tunge batteri. Det betyder mindre CO2 i produktionen af bilen, og når brinten er brugt, kan du fylde tankene lige så hurtigt som en benzinbil.

Så konklusionen er, at elbilerne er det bedste bud nu, og formentlig også for mange mennesker i fremtiden, fordi de længe endnu vil være billigere. Omvendt vil brintbilen kun blive mere konkurrencedygtige i takt med, at tankstationerne bliver mere udbredt, og prisen på brændselscellerne falder, og da brintbilen minder mere om den måde, vi har bil på i dag, virker den tiltalende. Om det er det, vi vil have om bare et par år, når de fleste har vænnet sig til at have en friskopladet bil i carporten - det vil fremtiden vise.