Som repræsentant for den nye teknologi har vi anden generation af brintbilen Toyota Mirai. Via en såkaldt brændselscelle laver den strøm, der driver en elmotor. Altså er Mirai mest en elbil, og du kører den på samme måde som elbil, med alle de fordele det giver. Som fx helt lydløs kørsel, god acceleration, intet gearskifte, så den er let at køre, mens du slipper for rækkeviddeangsten, da du blot skal hælde mere brint på, når tanken er tom.

Kampen om fremtiden – er el bedre end brint?

Hvis vi lige vender det sidste først, nemlig selve tankningen, så er det ikke så meget anderledes end din gammeldags diesel- eller benzinbil. Du finder en tank, åbner tankdækslet og sætter pistolen på den dertil indrettede studs.

Toyota tror på brint – bus skal køre folk fra Lyngby til Ishøj kun med vand som udledning

Du skal hente en app for at åbne adgang til tanken og så trykke på en grøn knap. Derefter tankes der, og efter få minutter kan du presse din tommeltot på en rød knap for at stoppe tankningen og sætte pistolen tilbage. Det er vældig enkelt og tager stort set samme tid som at tanke normalt. Vi har kørt i tilpas mange elbiler til at blive imponeret over, at man efter få minutter kan komme fra en tom elbil, til en fuld.

Mirai lover 650 kilometer på en tankfuld, men i kolde tider oplevede vi det halve. De omkring 320 kilometer kunne vi så også stole på med blandet by- og motorvejskørsel.

Mere grøn end grøn

Brintbilen adskiller sig også fra elbiler ved at batteriet er ret lille, for den bruger brændselscellen til at producere det strøm, den skal bruge. Teknikken er stadig i en fase, hvor brændselscellen ikke kan hælde vildt meget juice ud på én gang, og derfor har vi kun 182 heste at boltre os med, men det opleves såmænd fint i det daglige.

Spaklubben til rige russere - BMW iX40

Accelerationen er isoleret set til den beherskede side, men det passer vanvittigt godt til bilen, som både føles og ligner lidt en limousine. Mirai version 2 er da også bygget på en helt ny platform med længere akselafstand, ligesom karrosseriet er blevet bredere og lavere.

Den bare glider kælent på vejen, og man føler sig køremæssigt forkælet. Faktisk vil vi gerne vove pelsen, og påstå man decideret oplever en form for køreglæde. Vi tester topversionen H4, som standard er udstyret med elegante sorte fælge på 20 tommer og med 20 eger, og de gør sit til luksuslimousine-looket, med en pris på 688.980 kroner, mens mindste H3 starter på 544.980 kroner.

Tilbage til fremtiden

Det eneste spildprodukt, når brændselscellen er i gang,er vanddamp, som flyder i så lind en strøm, at det ligner et udstødningsrør. Når man stiller bilen fra sig, syder og damper den, som var det en DeLorean netop ankommet tilbage fra fremtiden.

Faktisk er det noget af en fremtidsbil, som lyder bedre end sandt – den renser luften, inden det ryger i brændselscellen og laves til vand og strøm, så jo flere der kører af dem, des renere luft får vi. Det er ikke noget, som Toyota er beskedne med, faktisk er det i menusystemet indikeret med et antal mennesker, der på grund af dig, kan trække vejret med ren luft en hel dag – tælleren stod på 249 og skiftede til 250 i testperioden, så vi tilføjede lige en enkelt dag til det grønne regnskab.

København har fået 100 brint-taxaer – renser luften og udleder kun vand

For de nysgerrige stod tælleren på 9.811 kilometer, så det kræver lidt mere kørsel, inden vognen har produceret et års ren luft. Men tænk, hvad det nu kan blive til, hvis der kørte rigtigt mange af dem rundt.

Mirai er vældig lang, kun et knurhår under fem meter, og man er aldrig i tvivl, for den føles også lang. Især, når du skal parkere, er det svært at overskue skibet. Der er masser af hjælp med 360-grader kamera, så det går jo alligevel. Trods den lange vogn er bagagerummet ret beskedent på 272 liter, fordi de i alt tre brinttanke stjæler en masse plads, og er du højere end 183 centimeter kan du få strøget håret, også på bagsædet, der dog i parentes bemærket har fået 85 millimeter mere benplads i forhold til forgængeren. Menusystemet kræver også lidt tilvænning, måskepå grund af de mange informationer og muligheder, man præsenteres for. Gearstangen er en funky lille fætter placeret højt oppe på midterkonsollen, hentet fra Prius, men så er der heller ikke så meget mere at pege fingre ad. Jo, måske at vognbaneassistenten, som fortæller dig, at du er på vej ud over de hvide striber, brummer ivrigt, men til gengæld er skiltegenkendelsen rigtigt god, og fortæller dig også, hvis der er overhaling forbudt.

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Slutteligt, vil vi også lige gribe fat om angsten for den nye teknik – hvor du kan være ganske rolig, for Toyota yder fem års garanti eller 150.000 kilometer på brændselscelle og alt det andet brinthalløj, mens batteriet har 10 års garanti, og ellers er du dækket af Toyota Relax, der gælder i ti år på alt, når bilen har fået udført sidste service hos Toyota. Mirai skal til lille service for hver 15.000 kilometer, og stort ved 30.000 kilometer, så det er jo fint nok.

Det ville være vores yndlingsbil, og den trækker såmænd også enorm opmærksomhed med sit elegante udseende, overalt man parkerer, men der er lige den lille detalje, at der kun er seks steder i Danmark, man kan tanke. Det giver rækkeviddeangst, og det er synd. Så smuk en vogn, med den smukke teknik, fortjener bedre.