Derfor skal du skifte til vinterdæk nu

|

 

Enhver der har prøvet at glide ubehjælpsomt i bilen som Bambi på isen når den første sne har lagt sig på asfalten, ved hvor stor en forskel det gør, at have vinterdæk på, frem for sommerdæk. Vinterdæk kan dog også give dig falsk tryghed, hvis det er slidt eller gammelt. Her får du en række nemme råd til at tjekke vinterdækket og en forklaring på, hvorfor det er vigtigt, at det er sunde dæk, der sidder under din vogn.

1)
Lovkravet siger, at mønsteret på dækket skal være mindst 1,6 millimeter, men på et vinterdæk anbefaler producenter, at mønsterdybden er mere for at bevare vinteregenskaberne og for at kunne lede de store mængder sjap og sne væk. Mønsterdybden skal være omkring 4,0 millimeter.

Du fx måle med en mønsterdybdemåler eller alternativt få det tjekket ved din forhandler, i forbindelse med hjulskiftet fra sommerhjulene.

2)
Undersøg om dækket er slidt uregelmæssigt eller har revner eller buler på dæksiderne. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fast i dækket, er en mulig punktering overhængende. Er du i tvivl om dækket er køreklart, så få dit lokale værksted til at kigge på det.

3)
Skift til vinterdæk tidligere end du tror. Som tommelfingerregel anbefaler Rådet for Større Dæksikkerhed at montere vinterdæk omkring efterårsferien, når temperaturen når under 7,0 grader, også selv om der ikke loves sne i vejrudsigten. Gummiblandingen i et vinterdæk forbliver nemlig blød selv ved de laveste vintertemperaturer.

4)
Er du i tvivl om dit vinterdæk rent faktisk er et vinterdæk med de rette egenskaber, kan du kigge efter vinterdæk-ikonet på dækket. Det betyder at dækket er testet i vinterforhold, og at det overholder en række vinterkrav. Ikonet forestiller et bjerg, med et snefnug i midten, og ser ud som på billede nummer to i toppen af denne nyhed.

 

Fakta:
Derfor bider vinterdækket så godt

Der er tre typer underlag, som et vinterdæk skal bide i. Is, løs sne og asfalt uden sne. Hvor godt det klarer opgaverne vil altid være et kompromis mellem de tre egenskaber.

Vinterdækket bider i puddersne ved at pakke sneen, og grave sig ned i den. Den komprimerede sne, giver et godt afsæt. Her spiller mønsterets riller og deres dybde en afgørende rolle, jo bredere og dybere riller dækket har, des bedre kan sneen pakkes. Jo mere sne der komprimeres, jo bedre afsæt kan dækket få. Derfor er dybden i rillerne afgørende.

I is og fastkørt sne, er det derimod en masse bittesmå lameller, som er skåret i dækkets mønster, som giver vejgreb. Når dækket belastes bliver rillerne til takker, der kradser sig ned i is og kompakt sne. Det kaldes i dækbranchen for en kanteffekt.

Vejgreb på tør asfalt kræver gummi, der er i kontakt med asfalten. Det er fx derfor et racerdæk overhovedet intet mønster har, da det giver maksimalt vejgreb.

Hvis du i toppen af denne nyhed bladrer frem til illustrationen tre, kan de se en illustration, som vi har lånt af Bridgestone og det viser de tre egenskaber et vinterdæk skal have.

 

 

 

 

 

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev