Er pengene små, eller drømmer du bare om mere køreglæde i bil nummer to, så har vi her samlet fem biler, du kan købe for under 50.000 kroner, og som er proppet med underholdning.

Det er de færreste af os, der har råd til en ny Volkswagen Golf GTI eller Porsche Boxster. Men det behøver faktisk ikke at være så dyrt at deltage i trackdays, tjek eksempelvis https://trackdayklubben.dk/. Det er bare med at komme ud på nogle af de fine racerbaner rundt om i landet og i det sydlige Sverige. Så derfor har vi samlet fem godt brugte, men ikke desto mindre underholdende, dynamiske, men ikke nødvendigvis meget hurtige biler her.

BMW 330i

Vi starter som sædvanlig alfabetisk, og derfor denne BMW 330i. Her er tre vigtige punkter; sekscylindret benzinmotor, manuelt gear – og så et kilometertal, som formentligt er over 400.000 kilometer. Det lader til, at sælgeren ikke helt har modet til at skrive det, men fra billederne ser bilen pæn og velholdt ud, og bilen skulle være nysynet. Motoren er BMW’s M54, en bundsolid motor, som kan holde evigt, hvis den ellers får frisk olie.

Så her får du altså baghjulstræk, 231 hestekræfter, manuelt gear, lækre M-sæder og masser af køreglæde. Og fordi km-tallet er så højt, skal du ikke give mere end 36.900 kroner. Potentielt den perfekte trackday-bil.

Citroën C4 2.0 16V VTS

Ok – indrømmet Citroën C4 VTS er ikke den mest anerkendte franske GTI. Køreegenskaberne var nok aldrig kompromisløse til at gøre den legendarisk. Men fordelen er så, at bilen absolut er til at betale i dag. Prisen er 39.900 kroner, som nok også til dels skyldes det relativt høje kilometertal på 247.000 kilometer.

Ikke desto mindre får du faktisk en fransk GTI med 177 hestekræfter, som først indtræder ved 7.000 o/min, så du er tvunget til at arbejde med gearkassen, for at få det bedste ud af motoren. Det er udfordrende, og dermed så meget desto mere belønnende. Og så ser det skøre design overraskende godt ud i kombination med de store O.Z. fælge.

Ford Fiesta ST150

En Ford Fiesta ST150 ligner måske en kedelig mormor-bil fra start-00’erne, men det er faktisk en fuldfed GTI, sprængfyldt med køreglæde. Motoren laver 150 heste, og kommer direkte fra en Mondeo, så den er på ingen måde overbelastet, og billig at holde kørende. Og med 1.050 kilo at flytte på, er ST150 mere end rigeligt kvik.

Det vigtigste er dog de fantastiske køreegenskaber, som Ford er mestrer i at skabe. Her får du både skarpt styretøj og en bagende, der er med på ballade, hvis du er. Og det bedste ved det hele – bilen koster bare 29.900 kroner og har ’kun’ kørt 170.000 kroner. Men få lige tjekket de mange stenslag på motorhjelmen.

Mini Cooper

Okay okay, det her er jo ikke den hurtige Mini Cooper S, for den er der ikke råd til i vores budget. Men det gør heller ikke noget (i hvert fald ikke ret meget), for den almindelige Cooper kører fremragende, hvis der skal være gang i gaden. Flosklen er slidt, men Mini kører virkelig som en gokart, og det gælder også, når det kommer til komforten.

De i alt 115 hestekræfter sender dig mod 100 på 9,2 sekunder, for sløv er Mini Cooper i virkeligheden ikke. Denne bil har kørt 215.000 kilometer, men det lader til at den er virkelig velholdt, og så skal du slippe 39.800 kroner for bilen.

Toyota Celica 1,8

Toyota Celica er måske gledet ud af de flestes hukommelse og forståeligt. Designet er ikke specielt spændende i dag, men det ændrer ikke på at modellen er velkørende. Alene egenvægten fortæller noget om køreglæden – den vejer bare 1.100 kilo, og undervognen er stram, men ikke lige så stram som den 6-trins manuelle gearkasse, som er en fornøjelsen i sig selv.

Motoren yder 142 hestekræfter ved 7.600 o/min, og motoren er udviklet sammen med Yamaha og god nok til Lotus, så den er også god nok til den forhjulstrukne Celica. Og fordelen er, at motor og resten af bilen er lige så solid, som alle andre Toyota’er, så de 193.000 kilometer er ingenting til prisen på 49.980 kroner.