Billig i indkøb og drift, men sjov og ballade som en langt dyrere sportsvogn – sådan var GTI’en tiltænkt. Vi finder seks hylesjove ballademagere, hvor nærmest enhver pengepung kan være med. 

Skrigende fordæk, høje omdrejninger og fugtige håndflader. Siden 1975 og den første Golf GTI har klassen af sportslige forhjulstrækkere traditionelt været den nemmeste måde at komme til høj køreglæde på uden at skulle pantsætte hele parcelhuset. Det er den arv, vi tager op i dag, hvor vi forsøger at finde en række biler, som alle kan give dig et smil på læben.

Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra

Opgaven er simpel. Bilen må ikke koste mere end 150.000 kroner, skal være i god stand, og have køreegenskaber eller kræfter nok til at køre dækkene af det meste. Så lad os starte alfabetisk.

Alfa Romeo Mito QV
Alfa Romeo bliver umiddelbart overset, når man tænker GTI, men den lille hatchback bør du absolut give en chance. Platformen deles ganske vist med Fiat Punto, men Alfas ingeniører har finpudset køreegenskaberne, så den er ganske underholdende. Det er den blandt andet, fordi den har den solide og velfungerende 1,4-liters Multiair-motor med 170 hestekræfter.

Æd grus! Vi spanker Volkswagen T-Roc R

Bilen her er fra 2011, har kørt 120.000 kilometer, koster lige under 80.000 kroner, og er til salg hos Jens Munk Automobiler i Bagsværd.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R er måske den mest berømte af de japanske GTI’er. Type R er i sig selv blevet et synonym for hidsigt-roterende sugemotorer. Og i bilen her, er de i alt 201 hestekræfter først alle klar ved 7.800 o/min, og gryden skal holdes i kog med en stram og præcis sekstrins manuel gearkasse – det er hårdt arbejde, men desto mere belønnende, når det lykkes.

Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

Denne Civic Type R er til salg hos Kinnerup Auto Kommission i Vodskov, så du får ikke garanti med, fordi det er et privatsalg. Prisen er 99.900 kroner, og bilen er fra 2007 og har kørt 164.000 kilometer.

Mini Cooper S
Før der var GTI’er, var der Mini Cooper. Den originale Cooper var en ægte GTI, før nogen var klar over det. Den gamle model fra 60’erne er i dag ikke til at betale for penge, så vi har i stedet fat i den første generation af de ’nye’. Den nye Mini Cooper S blev lanceret i 2001 med en 1,6-liters motor med kompressor. I 2006 lancerede man anden generation med ny motor, som fik turbo i stedet. Den motor er mere økonomisk, men de 170 heste fra den første generation er rigeligt til at have det sjovt i den mikroskopiske bil.

Den elektriske charmør – Mini Cooper SE

Bilen her er fra 2006, har kørt 149.000 kilometer og koster 99.900 kroner hos Auto-Brandt Bilsalg i Ølstykke.

Peugeot 106 Rallye
Du undrer dig måske over, hvorfor vi har medtaget Rallye i stedet for den mindst lige så underholdende GTI, som tilmed har flere kræfter. Men af de to, er 106 Rallye entusiasternes valg. Du får hverken servostyring, centrallås, elektriske vinduer eller andet, som bidrager til unødig vægt. Egenvægten er kun 875 kilo, så selvom der er bare 103 hestekræfter, så skal de ikke slæbe på meget, og motoren er omdrejningsvillig. 106 Rallye er en humørbombe på hjul.

Overlegen – Volkswagen Polo GTI

Denne bil er fra 1997 og til salg hos EZ-Biler i Them. Den har kørt 241.000 kilometer, men skulle efter sigende have været ejet af den samme ældre mand. Prisen er 69.900 kroner.

Seat Ibiza Cupra
Her har vi endnu en overset perle. Ibiza Cupra er en Polo i forklædning, men priserne er helt anderledes fornuftige, og køreegenskaberne er om muligt endnu mere underholdende. Gå efter en model efter 2015, ligesom bilen her. Så får du nemlig en 1,8-liters turbomotor med 192 hestekræfter, i stedet for den tidligere udgave med en 1,4-liters turbo og kompressor-motor med 180 hestekræfter og et ry for at være mindre pålidelig.

Den franske hidsigprop – Renault 5 Turbo 2

Bilen her er fra 2016, har kørt 145.000 kilometer og er til salg hos Lab Car Service i Haderslev for 144.999 kroner.

Volkswagen Scirocco
Scirocco er ikke traditionelt en GTI, hvis du spørger Volkswagen, som i stedet mener, den er sin helt egen sportscoupé. Den slags marketingshalløj ser vi lige igennem her, for Scirocco, som helt indlysende er mindre praktisk, og som også mangler Golf GTI’ens prestige, er til gengæld billigere. Motoren er samme 2,0-liters turbomotor med 210 hestekræfter, som GTI, men prisen er altså lavere.

Satans firmabil - Honda Civic Type R

Denne Scirocco er fra 2011 og sælges for en kunde af Nordsjællands Bilhus i Hørsholm. Så der er altså ingen garanti på den. Til gengæld har den kørt bare 109.000 kilometer og koster 149.900 kroner.