Test af sommerdæk – er større dæk bedre

| Andreas Lang Hedegaard

Flere dæk dumper i FDM's nye sommerdæk test, hvor man er gået op i dækstørrelse til 17 og 18 tommer, så de mange nye crossovers og SUV’er kan være med. Læs her, hvilke dæk FDM fraråder.

Der har ikke været meget brug for vinterdæk denne sæson, men det er alligevel på tide at kigge efter sommerdæk, for regnen og blæsten må holde op på et tidspunkt. FDM står klar med den seneste sommerdæk test, men i år er man simpelthen gået en størrelse op til både 17 (235/55) og 18 (225/40) tommer. Og det er ikke kun for at tilfredsstille brian-typerne, der elsker store fælge. Herhjemme har SUV- og crossover-modeller nemlig været den suverænt mest solgte bilklasse de senere år.

Fem billige brugte biler til under 50.000 kroner

Mens store og  bredde dæk er gode, når asfalten er knastør, så er de det modsatte, når der er meget vand på vejen. Et bredt dæk har nemlig som udgangspunkt større risiko for at akvaplaning. Det forklarer FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Hvilke fælge passer til min bil?

Trenden med store dæk har også ramt de populære SUV’er, og det er forklaringen på, at vi har valgt at teste dæk i denne størrelse. Overordnet klarer dækkene sig godt med gode bremseegenskaber på både tør og, nok så vigtigt, våd vej. Mere væsentligt viste testen, at stort set alle 12 dæk klarer sig bedre på næsten alle parametre end de dæk, vi testede sidste år til varevogne og minibusser. Dem passer 17-tommerdækkene også til. Selv slidstyrken er næsten lige så god. Derfor er de et både bedre og mere sikkert alternativ til de store kassebiler.

Flere dæk dumpede
Blandt testens 12 testede 17-tommerdæk, klarede de fire sig godt, med Michelin Primacy 4 og Bridgestone Turanza T0005 helt i top. Syv klarede sig til bedømmelsen ’tilfredsstillende’. Dækket Laufenn S-Fit EQ klarede sig dog så dårligt, at det dumpede testen på grund af meget ringe egenskaber på våd vej. Det er et mærke, som Hankook står bag, og som er udviklet og produceret i Ungarn, men FDM går så langt, at de fraråder et køb.

Også testens 18-tommerdæk er blevet en populær størrelse på de danske veje. Det er dæk, som gerne vil se hurtige ud og udmærker sig med mere sportslige egenskaber. Derfor går de ofte under betegnelsen UHP eller Ultra High Performance. Det er dæk, der typisk er standard på biler som BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Volkswagen Golf GTI. 

Ny eller brugt bil – hvad skal du vælge?

Det er en dækstørrelse, hvor producenterne virkelig har formået at oppe sig. Hvor dækket her tidligere næsten udelukkende var kendetegnet ved gode egenskaber på tør vej, viser testen, at det nu er lykkedes for producenterne at forbedre egenskaberne generelt. Det betyder, at disse dæk nu også klarer sig godt på våd vej, samtidig med at det har fået en bedre slidstyrke og lav rullemodstand, siger Søren W. Rasmussen.
 
Blandt de 16 testede 18-tommerdæk dumper et enkelt dæk, det kinesiske Rotalla Setulla S-Pace RU01, mens 11 fik bedømmelsen ’tilfredsstillende’ og fire udmærkelsen ’god’ med Continental Premium Contact 6 og Michelin Pilot Sport 4 helt i front. 

Du kan læse hele FDM's testen her

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev