Sidst i november 2006 blev crash test nr. 10.000 gennemført på Renault's tekniske center i Lardy. Renault benyttede lejligheden til at hylde de hundredevis af mænd og kvinder, der har arbejdet på at forbedre Renault sikkerheden i mere end 50 år.

Renault etablerede Lardy Technical Center i Paris i 1951, så man kunne gennemføre crash tests på de fremtidige bilmodeller. I årenes løb har research og tekniske fremskridt forbedret effektiviteten af de gennemførte kollisionstests. I løbet af de forgangne 50 år har Renault's teknikere testet næsten 11.000 køretøjer, optaget over 100.000 videoer, taget næsten 500.000 fotos og analyseret mere end én million målinger.

Som et supplement til de virkelige crash tests har Renault i en årrække også gennemført en lang række virtuelle crash tests. Disse digitale teknikker har således været med til at udvide forskningsområderne. I dag udfører Renault cirka 300 virkelige crashtests og 4.500 virtuelle om året. Denne viden kombineres med de informationer, som er indhentet direkte ude på ulykkesstederne. Disse informationer fra den virkelige verden indsamles og analyseres af LAB, som er et fælles forskningslaboratorium for Renault og PSA Peugeot Citroën. Og det er på den baggrund, at Renault kan designe nye sikkerhedssystemer, som passer bedst muligt til virkelige trafikuheld.