Land Rover fejrer sin 70 års fødselsdag med at smide en 400 hestes V8’er i en Defender, så 100 km/t klares på bare seks sekunder.

Ligesom vi troede, Land Rover Defender var død og begravet, og var begyndt at tælle dagene til den nye generation bliver lanceret, så dukker der nyt op fra det britiske mærke. Man har nemlig besluttet sig for at give sig selv en tidlig fødselsdagsgave i anledning af mærkets 70 års jubilæum senere i 2018. Og gaven er selvfølgelig formet som den klassiske Land Rover Defender, men under hjelmen lurer noget lidt andet, end vi er vant til.

I stedet for den almindelige 2,2-liters dieselmotor med 122 hk, som stammer fra en Ford Transit, har man skohornet en gedigen benzin-V8’er ned i vognen. Fem liter, fed lyd, 405 hk og 515 Nm yder motoren, som ikke bare er blevet kastet i motorrummet. Land Rovers ingeniører har installeret den sammen med en 8-trins ZF automatgearkasse med Sport Mode, og samtidig har man givet bremserne en overhaling, så de kan stoppe den store kasse.

Den hurtigste bonderøv på marken
Alle der har kørt en Defender ved, at det er nemmere at stå på skateboard med stylter end at køre rigtig hurtigt i en Defender. Alligevel har man også forsøgt at gøre noget ved køreegenskaberne. Støddæmpere, skruefjedre og krængningsstabilisatorer er også forbedrede, så man kan udnytte de nye fartressourcer uden at slå sig selv ihjel for hurtigt.

Og Defender Works V8, som den hedder, er ikke ligefrem sløv. 0 til 60 miles er overstået på bare 5,6 sekunder, og topfarten for den kummefryser-formede firehjulstrækker vokser til 170 km/t. Det er pænt hurtigt i en Defender.

Kabinen er selvfølgelig også helt skruet op med Recaro læder-racersæder, og hele instrumentbordet er også dækket i fint Windsor-læder og et nyt infotainment system. Faktisk har ingeniørerne været over alt – lige fra forlygterne til nye dørhåndtag, skåret i aluminium. Men sådan er det, når der kun skal produceres 150 eksemplarer i alt, og for øvrigt af en model, vi troede var død og borte. Prisen følger dog også med de mange ændringer. Uden afgift er den vanvittige 1.257.465 kr. for den korte 90-tommers variant, men hvis du hellere vil have en lang 110-tommer, så bygges den også.