Det er jo lidt trenden nu om dage, at der dukker elbiler op af gamle klassikere, senest hvor Opel lavede en elektrisk Manta. Men vi har også set elektriske Jaguar E-typer, MG’ere og hele firmaer har specialiseret sig i konversioner af klassiske biler, som bygges om til eldrift. Mini’er, bobler, rugbrød og hvad de ellers hedder alle sammen kan du nu få elektrisk – har du penge nok.

Elektriske drømme til bilentusiaster

Nu er Aston Martin sprunget med på de elektriske vinde. Så tænker du, har de ikke gjort det før? Jo, læs her. 

Men nu har de teamet op med Eon, som vi herhjemme kender fra deres ladestandere, men det er ikke den Eon – men Eon productions, som er filmselskabet bag James Bond.

Sammen har de bygget en DB5 som et spin off fra den nye James Bond-film No time to die, den 25. film i rækken, hvor DB5’eren har fået en rolle, ligesom i de gode gamle dage. Sean Connery var agent 007 i Goldfinger fra 1964, i den dengang nye DB5 og siden har bilen optrådt i nu i alt otte Bond-film, så den må efterhånden siges at være en fast del af James Bond-universet.
 

James Bond-bilen har en hage

DB5’eren er jo agentens bedste ven og er i filmene udstyret med vilde gadgets fra Q’s værksted. Det bliver den elektriske naturligvis også.

Således kan du lave røgslør fra udstødningen (så giver den jo mening, selv om den er elektrisk) og vende nummerplader, som nu er et digitalt display – så det er jo let nok. Der er også forskellige køreprogrammer – som Competition og Escape, samt en Gatling gun gemt bag forlygterne.

Men der er en lille hage.

Biltorvet laver digital bil-ven der let finder den rette bil til dig

Bilerne bygges nemlig i samarbejde med firmaet The Little Car Company i 2/3-størrelse og er altså en legetøjsbil. Den bygges som den åbne version, så den kan rumme en voksen og et barn, men igen, den er faktisk ikke tiltænkt som legetøjsbil -  faktisk er den tiltænkt hard core-fans af James Bond-film.

Derfor laves den i en begrænset serie på 125 biler.

På udkig efter elbil eller hybrid, så skynd dig – afgiften stiger efter nytår

Men børnene skal jo ikke snydes, så der kommer tre versioner af bilen. En Junior og en Vantage, som ikke har gadgets, men bare er en normal elektrisk DB5 i 66 procents størrelse. I alt bliver der produceret 1059 af bilen – præcis det samme antal som den originale DB5 blev produceret i.

Prisen starter ved 35.000 pund for en junior og ender ved 90.000 pund, for en No Time to die Edition. Det er ikke billigt at køre på første klasse.

Læs mere om Aston Martin DB5 Junior her

Filmen har premiere 30. september 2021.

 

Fakta på Aston Martin DB5 Junior No Time To Die Edition

Power: 16kW / 21,5 bhp

Batteri: 4 x 1.8 kWh

Tophastighed 45 mph

Driving Modes: Novice, Expert, Competition, Escape

Gadgets:

- Gatling guns,

- Digitalt skiftende nummerplader,

- Røgslør,

- Skid mode,

- Skjult instrumentpanel med gadget-knapper

- Små hemmeligheder, som ejerne kan finde