Aston Martin forsøger sig nu med et program til deres klassiske biler, der i stil med Jaguar, forvandler gamle sportsvogne til moderne elbiler i klassisk indpakning.

Der findes adskillige granvoksne mænd, som bliver bløde i knæene, hvis de hører den 4,0-liters rækkesekser fra en Aston Martin DB6 krænge alle 286 hestekræfter ud. De ville formentlig også finde stor sympati ved benzinduften fra de tre SU-karburatorer, for sådan er vi bilentusiaster, og mange af os fascineres af benzinmotorens overdrevne komplekse konstruktion. Men der findes også de bilentusiaster, der frygter for miljøet og derfor om fremtiden byder på et forbud af benzinbiler. Så nu vil Aston Martin forsøge at fremtidssikre sine smukke, klassiske modeller.

Galt eller genialt – den elektriske Jaguar E-Type Zero

I stil med Jaguar, som ombygger et begrænset antal af E-typen til el, har Aston Martin Works besluttet sig for at tilbyde ombygning af sine klassiske biler til eldrift, og projektet kalder de Heritage EV. Første koncept er en DB6 MkII Volante fra 1970. En model som er næsten identisk med James Bonds foretrukne firmabil, den legendariske DB5. Oprindeligt blev den født med netop den 4,0-liters sekscylindrede motor, men den og gearkasse udskiftes med en batteripakke og elmotor, som placeres på samme ophæng, som gearkasse og motor bruger. Aston Martin kalder idéen for en cassette, for som et kassettebånd, passer den elektriske drivlinje lige ind i bilen, og måske vigtigere endnu, kan man altid bygge bilen om til den originale stand, så den igen kører på dinosaurer-juice.

Astons nye elbil
Aston Martin oplyser ikke noget om specifikationer for den elektriske drivlinje, andet end at centrale dele stammer fra den nye Rapide E – Aston Martins første elbil. Rapide E er i sig selv en ombygget version af den almindelige Rapide, Astons firedørs sportsvogn.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

I Rapide E finder vi et 800 volts batteri på 65 kWh. Der er to elmotorer, som trækker på bagakslen og spytter i alt 610 hestekræfter og 950 Nm ud. 0 til 96 km/t (60 mph) overstås på under fire sekunder, og topfarten skulle være 250 km/t, mens rækkevidden forventes at blive over 320 kilometer efter WLTP-normen.

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Om den elektriske DB6 bliver helt så kraftig og får samme størrelse batteri, er ikke klart endnu, ligesom Aston Martin heller ikke nævner, hvor meget en ombygning vil koste. Prisen på Rapide E er heller ikke kendt endnu, og der produceres bare 155 eksemplarer, når man begynder levering i efteråret 2019.