Audi metroproject quattro

På biludstillingen i Tokyo præsenterer Audi konceptbilen metroproject quattro: et selvstændigt designforslag, der er typisk for mærket, til segmentet for kompakte biler. Den 4-personers bil med 3 døre kombinerer retningsgivende dynamisk linjeføring med optimale pladsforhold og topmålet af kvalitet. Samtidig demonstrerer de visionære, tekniske løsninger på ligeledes Audi-typisk manér nye veje for effektivitet, dynamik og køreglæde.

Med motoren i metroproject quattro præsenterer Audi en innovativ hybridteknologi i selvstændigt design. Under motorhjelmen arbejder en 1.4-liters TFSI-motor med 150 hk, der overfører sine kræfter til forhjulene ved hjælp af direct shift-gearkassen S-tronic. På bagakslen sørger en elektromotor med en ydelse på 41 hk i accelerationsfasen for et ekstra drejningsmoment på op til 200 Nm. Når man ”booster”, dvs. når TFSI-motoren og elektromotoren anvendes samtidig for at opnå en sportslig kørestil, forvandler konceptbilen sig straks fra en forhjulstrækker til en quattro og overfører dermed trækkraften til vejbanen på en helt optimal måde.

Derudover er elektromotoren også i stand til at drive konceptbilen fremad helt uden hjælp fra TFSI-motoren og således helt uden at afgive nogen former for skadelige stoffer. Energien fra litium-ion-batterierne rækker til en strækning på op til 100 km med udelukkende brug af elektromotoren. Det er muligt at genoplade batterierne i en hvilken som helst stikdåse. Takket være start-/stop-automatikken, rekuperation og faser med udelukkende brug af elektromotoren reduceres brændstofforbruget og CO2-emissionen fra Audi metroproject quattro med ca. 15 % i forhold til, hvis det udelukkende var forbrændingsmotoren, der blev kørt med. På trods af sine sportslige præstationer (fra 0 til 100 km/t på 7,8 sek., tophastighed 201 km/t) når konceptbilen helt op på 20,4 km på en liter brændstof. CO2-emissionen ligger på blot 112 g/km.