Audi og fremtidens byer

|

Hvis man går og tror, at bilproducenter udelukkende beskæftiger sig med udvikling af nye biler, så tager man grueligt fejl. Rigtig mange af de store producenter beskæftiger sig også med fremtidsforskning indenfor netop bilindustrien, så de kan være på forkant med udviklingen og tilpasse deres produkter til den fremtid vi bevæger os hen mod.

I Tyskland har bl.a. Audi dannet en arbejdsgruppe med byer, erhvervsliv og forskere og udviklet et begrebskatalog for fremtidens by i samarbejde med disse partnere. En DIN-specifikation definerer nøje mere end 200 begreber for bilteknologi vedrørende ”intelligent individuel urban mobilitet”. Det er den eneste måde, hvorpå man kan garantere, at byplanlæggere kan tage højde for impulser fra interdisciplinær forskning og udvikling, når de skal udvikle morgendagens smart city. Audi er overbevist om, at byer vil profitere af intelligente biler, hvis de skaber de passende brugerflader.

Hvad er ”førerløse biler”? Hvad forstår man ved en ”intelligent infrastruktur”? Hvordan ser en ”automatiseret parkering” ud? Fuldt dækkende og bæredygtig mobilitet i det urbane rum er enhver byplanlæggers mål. Derfor definerer DIN-specifikation 91340 også, hvad der menes med ”car sharing”, ”ride hailing” eller ”fleet services”. Der vil komme ”drop-off areas”, hvor man stiger ud, inden bilen parkerer uden personer i bilen.

I byen skal såkaldte ”hubs” og dermed nye knudepunkter indbyde til at skifte over til andre transportmidler. En by er i henhold til definitionen ”smart”, hvis den er ”dygtig til at håndtere problemstillinger og finde løsningsmuligheder”. Og en bil betegner man som ”intelligent”, hvis der er tale om et ”i meget høj grad automatiseret system med omfattende parametre og en kompleks styrelogik”. Fremtidens bil indgår dermed perfekt i digitalt opkoblede byers trafikkoncepter.

Ud over Deutsches Institut für Normung (DIN) har repræsentanter fra forskningens verden (ETH Zürich), bykommuner (Düsseldorf, Erfurt, Hamburg og München), industrien (VW Erhvervsbiler), det tyske bilindustriforbund Verband der Automobilindustrie (VDA) samt bynære organisationer været involveret i Audis initiativ. DIN SPEC 91340 er relevant for alle aktører, der beskæftiger sig med urban mobilitet og derfor tilstræber nye modeller for samarbejde.

 

Har du interesse i netop fremtiden indenfor transport, byer og mobilitet, så fås den officielle udgivelse hos det tyske forlag Beuth Verlag.

Audi på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Audi A6 1,8 T Avant Multitr.
NYHED
19.900 kr.
Audi A6
1,8 T Avant Multitr.
Herlev
283.000
2001
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Audi A4 2,0 TDI 143HK
PRIVAT
89.999 kr.
Audi A4
2,0 TDI 143HK
2300 København
329.000
2008
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Audi A3 2,0 TDI 140HK 5d
PRIVAT
74.500 kr.
Audi A3
2,0 TDI 140HK 5d
5250 Odense
230.000
2008
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev