Der er ballade i træningscenteret efter Hyundai har præsenteret i30N – koreanerne mener nemlig deres super-GTI holder meget bedre på en bane end Volkswagen Golf GTI.

Hyundai har skabt en del ballade i australske medier de seneste dage. Til årets Detroit Motorshow havde journalister mulighed for at interviewe Albert Biermann, der er chef for Hyundais performance-program N. Anledningen var, at man i USA nu introducerer en hidsig GTI-variant af Hyundai Veloster, som får den samme motor med 275 hk, som vi har set i den nye i30N. Biermann har ikke meget tilovers for Golf GTI’s holdbarhed på en racerbane.

Læs om VW, der tror de kan banke Porsche

”Der findes GTI’er, der er velegnet til banekørsel, men hvis du tager standard-GTI’en, så er den ikke. Det er en fantastisk bil, men efter to omgange kan bilen ikke klare mere. Jeg ved, I ved det,” skulle Albert Biermann have udtalt til de australske journalister, som pressede ham for at høre, hvad han mente, der var galt med Volkswagen Golf GTI, var svaret blot; ”alt”.

Nu er det ikke sådan, at Albert Biermann er Hr. Hvem-som-helst. Han har arbejdet for BMW siden 1983, og var chef for BMW M fra 2008 indtil 2015, hvor han rykkede til Hyundai for at hjælpe koreanerne med at lave sjove biler.  

Tysk mådehold
Det er atypisk, at man ser så højtplacerede folk fra et bilmærke tale nedsættende om konkurrenter, og det er da heller ikke gået næsen forbi Volkswagen Australiens øverste chef, Michael Bartsch. Ikke overraskende er han meget lidt imponeret.

Lås bilen op med ansigtskenkendelse

”Det er ekstraordinære påstande, vi hører om formodede konkurrenter, som endnu ikke er på markedet. Alle producenter har teams, der kan bygge specielle trackday-biler, men ekspertisen og erfaringen, der skal til at bygge en GTI eller R-model – biler der også udmærker sig i den virkelige verden – er noget sværere at opnå,” udtaler VW-chefen.

Om Albert Biermann ender med at få mundkurv på af sine forsigtige koreanske kolleger, vil tiden vise, men i mellemtiden er der ondt blod mellem Golf GTI og i30N. Og normalt bliver den slags afklaret med hurtigste omgangstid på Nürburgringen – i30N hedder netop N for Nürburgring. Men det kommer nok ikke til at ske. Den koreanske GTI er testet gennemgribende på den tyske bane, men ikke for at køre hurtigst. Det har været for at sætte undervognen op og for at sikre, at holdbarheden var i orden, forklarer Albert Biermann.