Volkswagen, der har Danmarks mest købte modelprogram med dieselmotorer, får nu dieselpartikelfilter som standardudstyr på alle personbiler fra Polo til Phaeton.

Volkswagen har igennem mange år udviklet deres TDI teknologi og er blevet det førende bilmærke, når det gælder på én gang stærke, økonomiske og – ikke mindst – miljøvenlige dieselmotorer. Længe inden EU 4 normen trådte i kraft var TDI motorerne fra Volkswagen således i stand til at opfylde alle foreskrevne krav. Også uden brug af dieselpartikelfilter.

På en lang række modeller i Volkswagen modelprogrammet har dieselpartikelfilter ikke desto mindre været en del af standardudstyret. Til de andre har det været muligt at bestille partikelfilter som ekstraudstyr.

Fremover vil alle personbilsmodeller fra Volkswagen med TDI motorer have dieselpartikelfilter som standard. Dieselpartikelfiltret opsamler selv de mindste partikler, der findes i udstødningen. Filtret kræver ingen særlig service, men vil blive tjekket i forbindelse med de almindelige serviceeftersyn.

Med virkningerne af den nye lovgivning om bilafgifter, vil der oven i købet blive tale om prisfald på de mest populære modeller. F.eks. reduceres prisen på Polo TDI 80 HK Climatic, 5-dørs med kr. 21.700 og falder til vejledende udsalgspris på kr. 210.792. Golf TDI 105 HK Trendline, 5-dørs falder kr. 20.200 kr. til vejledende udsalgspris kr. 291.300. Golf Plus TDI 105 HK Trendline falder kr. 10.000 til 316.298, og en af de mest populære firmabiler i Danmark, Passat Variant TDI 140 HK Comfortline, falder ca. kr. 12.000 til kr. 434.385.

Med dette tiltag ønsker Volkswagen på én gang at vise både vilje og evne til at fastholde sin position som et af foregangsmærkerne når det gælder hensyntagen til miljøet og at fastholde sin førerposition på markedet for biler med dieselmotorer.