Skovmandskjorten er lagt på hylden - den nye Land Rover Defender får din Iphone X til at ligne en gammel lommeregner. Der er næsten 30 centimeters frihøjde og en computer, der kan håndtere 21.000 beskeder ad gangen. 

Vi viste godt, at den nye Defender ville blive imponerende i terrænet. Med luftaffjedring får den op til 29,1 centimeters frihøjde, reduktionsgearkasse og spær både i centerdifferentialet og på bagakslen, så den skal nok komme frem overalt. Mere overraskende og i stor kontrast til den gamle model, er nye Defender proppet til randen med elektronik.

Der er fx elektronik til den dybe skov, så Defender har selvfølgelig Land Rovers Terrain Response, som justerer speeder, gearkasse, antispind og spær til underlaget, ligesom alle andre modeller fra Land Rover og Range Rover. Defender får dog en ny tilføjelse – Wade Mode. Defender kan nemlig køre gennem 90 centimeter dybt vand, og som Nick Collins, chefingeniør for udvikling af den nye model, forklarer, så ville den formentlig kunne klare mere – men i dybere vand, risikerer man simpelhen, at bilen flyde væk. 

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Derfor har Land Rover udstyret modellen med sensorer, der kan måle, hvor dybt vandet er, og Wade Mode indstiller selvfølgelig også drivlinjen til at klare vandmasserne optimalt. Bilen opdager tilmed selv, når du kører ud ad vandet, og her sørger elektronikken for at anvende bremserne let, så vandet ledes fra skiverne, så bilen kan stoppe igen.

Mængden af elektronik er imponerende. Eksempelvis får hver eneste bil en eksakt digital kopi, som er lagret i skyen. Når der så kommer opdateringer, sendes de til den digitale kopi, som så sender den over the air til den fysiske bil. Takket være dual bank, skal du til gengæld ikke trækkes med, at bilen er ukampdygtig, mens opdateringen installeres. Opdateringerne kan nemlig køre i baggrunden, mens du kan fortsætte dine gøremål. Hele bilen er forbundet af et ethernet med 100 Mbit/min hastighed, og hovedcomputeren er i stand til at behandle 21.000 beskeder samtidig.

Solid
Når man taler med folkene, der har udviklet bilen, er der ingen tvivl om, at de er stolte. Skal man tro Nick Collins, så er det den bedste bil, Land Rover nogensinde har lavet. Eksempelvis har man droppet den separate chassisramme, og i stedet bruger man D7x-platformen, en videreudvikling af Discovery og Range Rover-platformen, men x står for extreme. Det understreger Collins ved at fortælle om en af testene – en 20 centimeter høj betonklods, som bilen kører ind i med 40 km/t. Det er en belastning på syv tons. Drivlinjen er den stærkeste nogensinde, og taget er designet, så det kan klare 300 kilo eller tre mand i et telt. 

Den britiske husbåd – Land Rover Discovery SDV6

Dansk lancering bliver inden sommer 2020, og her vil vi kunne vælge mellem 90 og 110 tommer i S, Se og HSE-udgaver, som er proppet med udstyr, der vil forsøde livet for en Hellerup-frue, når hun skal køre børnene i privatskole. Senere vil der også komme en Commercial-version med stålfælge, som lugter lidt mere af skovfoged. Motorprogrammet udgøres af Jaguar Land Rovers Ingenium-program. Mest interessant er den nye sekscylindrede benzinmotor med 400 hestekræfter og 550 Nm. Det er en mildhybrid, som opsamler energi, når man bremser, og noget af energien bruges til at drive en elektrisk kompressor. Der er også en almindelig turbo.

Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb, der skal prygles

Alternativt findes der også en 2,0-liters firecylindret benzinmotor med 300 hestekræfter, og en 2,0-liters diesel med 200 eller 240 hestekræfter og 430 Nm. Priserne er ikke officielle endnu, men forvent et prisniveau som Discovery – det vil sige over 900.000 kroner.