Til næste år introducerer Toyota en ny generation af Auris – MEN efter 12 år skifter den navn tilbage Corolla

Året var 2006, og Toyota lancerede en afløser til deres vanvittigt populære model – Corolla. Det er en model, som har solgt over 45 millioner eksemplarer siden introduktionen i 1966, men tiderne skifter, og den nye model havde brug for et nyt navn, som var tættere beslægtet med Yaris og Avensis. Auris er afledt af det latinske ord aurum, som betyder guld, og det passede godt til den nye model – indtil nu. Toyota har nemlig besluttet sig for at vende tilbage til udgangspunktet og modelnavnet Corolla.

Toyota Aygo – Dansker-favoritten er blevet bedre

Det er en beslutning, som er sket relativt sent, for på biludstillingen i Geneve i marts stod samme bil i en tidlig udgave med Auris-navnet. Ifølge Toyota sker navneændringen nu som led i en større ensretning af navne på globale Toyota-modeller. Med introduktionen næste år af en helt ny generation af den populære model lå beslutningen lige for.

- Der er ikke noget bedre tidspunkt at genintroducere Corolla-navnet for vores hatchback og stationcar end ved introduktionen af den helt nye generation til næste år. Navnet er legendarisk, og vores nye produkt skarpere end nogensinde før. Vi har således store forventninger, siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Ny platform
Den første generation af Auris blev bygget på samme platform som den Corolla, som den erstattede, men i dag er det sådan, at Auris hatchback, Auris Touring Sports og Corolla Sedan, som sælges i flere lande udenfor Nordeuropa, bygges på tre forskellige platforme. Når den helt nye generation af Corolla introduceres til næste år, sker det under det samme modelnavn for de tre modelvarianter og på en ny fælles platform baseret på Toyotas TNGA-filosofi, som allerede har vist sig som velfungerende under eksempelvis den nye Prius.

Chefingeniør afslører vigtige detaljer om Toyota Supra

Den nye platform skulle blandt andet betyde, at den nye Corolla får et lavere tyngdepunkt og multilink-baghjulsophæng, som burde give bedre køreegenskaber. Samtidig får den nye model med det gamle navn et langt skarpere design, mens det endvidere bliver muligt for første gang nogensinde til en Toyota at vælge mellem to forskellige hybridmotorer i form af enten en 1,8-liters med 122 hestekræfter eller en 2,0-liters med 180 hestekræfter. Begge motorer rummer Toyotas nyeste generation af hybridteknologi, som gør det muligt at køre på ren el over kortere afstande ved hastigheder op til 110 km/t.

Skovens helt – Toyota Hilux

Stationcar-udgaven af den nye Corolla med navnet Corolla Touring Sport får verdenspremiere i starten af oktober ved Paris Motor Show. Her vil den stå side om side med hatchback-udgaven – begge som hybrid.