Chefingeniør afslører vigtige detaljer om Toyota Supra

|

Den kommende Toyota Supra er længe ventet, men chefingeniøren på projektet lover, at ventetiden er det værd – motoren får over 500 Nm, og tyngdepunktet bliver lavere end i GT86.

Supra er nok Toyotas mest kendte sportsvogn, og en afløser for fjerde generation har været længe ventet, siden A80 blev pensioneret i 2002. Rygterne er længe svirret om den nye, femte generation, som er udviklet i samarbejde med BMW. Nu kan chefingeniøren, Tetsuya Tada, som har haft ansvaret for udviklingen af den nye Supra, løfte noget af sløret for den nye model.

Hej – er du den nye Toyota Supra?

Til magasinet Autocar forklarer Tada, at den nye Supra får en meget momentstærk 3,0-liters rækkesekser, som stammer fra BMW. Lidt kryptisk forklarer han, at den nye motor vil have samme moment, som sportsvognen Lexus RC-F, og det betyder, at vi kan forvente i omegnen af 527 Nm. Men han understreger samtidig, at bilen er både lettere og mere kompakt. Supra bliver 2-300 kilo lettere end RC-F, så den burde veje 1.500 kilo, og måske mere overraskende, så lover Tada, at den nye Supra får et lavere tyngdepunkt end den lille sportsvogn GT86. Tada stod også i spidsen for udviklingen af GT86, og den var ellers berømt for et meget lavt tyngdepunkt, blandt andet takket være boxermotoren.

Supermini med V8-power – Aston Martin V8 Cygnet

Supra skulle have perfekt 50:50 vægtbalance, et dobbelt så stift chassis som GT86, spærredifferentiale og baghjulstræk, så meget tyder altså på, at Supra kommer til at køre fænomenalt.

Porsche-killer
Fra det japanske medie Best Car er der allerede forlydender om, at Supra kommer til at veje 1.496 kilo, og 100 km/t skulle overstås på bare 3,8 sekunder. Det vil sende den sportslige japaner op i 911-klassen, så nærmeste konkurrent er Porsche 911 Carrera S med PDK-gearkasse. 

Toyota Aygo – Dansker-favoritten er blevet bedre

Toyota låner masser af hardware i forbindelse med udviklingen, men det er heldigvis BMW, der leverer stumperne. De er i gang med udviklingen af deres egen sportsvogn Z4, men chefingeniøren, Tetsuya Tada forklarer, at de to biler bliver meget forskellige.

-  Supra er anderledes end Z4; de er to forskellige biler. Vi startede ikke med at finde fælles dele. Vi arbejdede på vores egne idéer for at se, hvilke biler vi ønskede at skabe, så vi delte idéer for at identificere, hvor vi kunne dele fælles komponenter.

Danish dynamite – her er Zenvo TSR-S med 1.193 hk

I første omgang bliver Supra udrustet med BMW-motoren, men på sigt vil der med al sandsynlighed også komme en hybridversion med firehjulstræk, og så skal Supra bygges i Østrig på Magna Steyrs fabrik i Graz side om side med BMW Z4.

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev