Porsche 911 Speedster er en hyldest til den rene, uforfalskede køreglæde – i anden potens. Taget er kappet af, men motoren har 502 hestekræfter og roterer til 9.000 omdrejninger.

Porsche har skabt en hyldest til sig selv. Det lyder selvfedt, men helt ærligt så er det bare fedt – Porsche 911 Speedster giver hjertekvababbelser bare, du kigger på den, men under det elegante, skarptslebne ydre gemmer sig et hjerte fra en 911 GT3.

Selvom Porsche nu har introduceret en ny generation 911, er den nye Speedster bygget på den gamle model 991. Men det er som sagt den sindssygt hurtige og ultra-skarpe GT3-version. Motoren er en 4-liters sekscylindret boxermotor med 502 hestekræfter, som roterer helt 9.000 omdrejninger. Og til forskel fra den ’almindelige’ 911 GT3, har man på Speedsteren installeret seks separate gasspjæld, som gør motoren endnu mere ivrig efter at tage omdrejninger.

Tysk effektivitet - Porsche Panamera GTS

For en endnu tættere forbindelse mellem chauffør og maskine fås Speedster udelukkende med en manuel 6-trins gearkasse – den er fire kilo lettere end den 7-trins manuelle gearkasse, man finder i en normal 911, og 18 kilo lettere end en dobbeltkoblingsgearkasse. Faktisk er en af tankerne bag Speedster-modellen, at den skal være så let som muligt. Kalechen er et stykke stof, som skal monteres med armkræfter i stedet for elektronik. Dørbeklædningen er simpel, så der er ikke lommer i dørsiderne, men simple net, og dørhåndtagene er erstattet af stropper.

Evolutionens mester – her er den nye Porsche 911

Det gør nok ikke den store forskel, men det gør til gengæld hjelmen til bagagerummet, frontskærmene, og coveret bag sæderne, som er en af Speedsters kendetegn. De er nemlig alle i bygget i et kulfibermateriale, mens alle lygteglas er i letvægts-plastik. Bremserne er keramiske, hvilket både er lettere og stærkere, og skiverne sparer 50 procent vægt sammenlignet med tilsvarende stålskiver. I alt vejer 911 Speedster 1.465 kilo. Til sammenligning vejer en normal 911 Carrera S cabriolet 1.554 kilo, og med de mange boxer-hestekræfter kan Speedster køre helt op til 309 km/t, og 96 km/t rundes på 3,8 sekunder.

Historietimen
Speedster-modellen er en bil, som er tæt forbundet til Porsche, og historien går helt tilbage til USA i 1950 og den originale Porsche – 356. Den amerikanske importør Max Hoffman anbefalede, at man lavede en billigere version 356, som bedre kunne konkurrere med de populære britiske sportsvogne på pris. Man udviklede en version, som havde en lille og simpel forrude, som kunne fjernes i et snuptag, hvis man skulle bruge bilen til ræs. Sæderne var simple og lette skålsæder uden justering, og instrumentbordet havde kun en temperaturmåler og et speedometer – omdrejningstæller og varmeapparat var ekstraudstyr, men det lykkes at holde prisen nede, og netop Speedster er den dag i dag den mest eftertragtede 356.

Boxster med ekstra brøl

I 1987 vakte Porsche stor begejstring, da man viste den første 911 Speedster frem på motorshowet i Frankfurt. I alt blev der bygget 2.104 Carrera 3,2 Speedster-biler, som i dag er nærmest uvurderlige. Langt de fleste biler havde de brede skærme og hjul fra Turbo-modellerne, som fik dem til at se særligt potente ud, men Speedster-kentegnene var den lave forrude og afdækningen bag sæderne. Sidst Porsche byggede en Speedster-model var i 2010 for at fejre den originale 356-model. Derfor blev der kun bygget 356 eksemplarer, som er baseret på 997-modellen. Den var dog noget mere kompromissøgende end den nye model. Her fik du nemlig automatgear, og motoren ydede 'kun' 408 hestekræfter. Ikke desto mindre er den allerede i dag et samlerobjekt, ligesom de i alt 1.948 eksemplarer af den nye Speedster nok også skal blive biler, vi kommer til at sukke efter i fremtiden.