Audi præsenterer en ’budgetudgave’ af deres elektriske SUV e-tron, som får mindre batteri og færre kræfter - men hvor meget billigere, den bliver, ved ingen.

Audis fremtidssikring hedder e-tron, og du kan allerede købe den luksuriøse elektriske firehjulstrækker i Danmark for 799.990 kroner. Det køber dig både 360 hestekræfter og en rækkevidde på op til 405 kilometer. Men nu præsenterer Audi så en billigere variant, som får færre kræfter og et mindre batteri.

Den elektriske maskerade – Audi e-tron

Audi e-tron 55 quattro er batteriet 95 kWh stort, mens den nye billigere variant, som får navnet e-tron 50 quattro, får et batteri på 71 kWh. Det giver en officiel rækkevidde efter WLTP-normen på 300 kilometer. Med en 120 kW-lynlader kan batteriet fyldes til 80 procent på 30 minutter. Selvom man mister noget rækkevidde, er fordelen ved det mindre batteri, at bilen vejer mindre end ’storebroren’ på over 2,5 tons, og det gør både bilen mere effektiv og mere grøn, fordi der skal bruges færre sjældne metaller til batteriet.

E-tron 50 har stadig to elmotorer, én til hver aksel, men effekten er sænket, så de to motorer til sammen ’kun’ yder 312 hestekræfter eller 230 kW. Momentet er respektable 540 Nm, som dog heller ikke matcher de 664 Nm fra storebroren. De elektriske kræfter rækker til at sende den store SUV til 100 km/t på syv sekunder ligeud. Det er 1,3 sekunder langsommere, end den hurtigere version, og topfarten er begrænset til 190 km/t i stedet for 200 km/t.

Prisen – eller mangel på samme
Hverken den officielle pressemeddelelse eller den danske pressechef kan gøre os klogere på, hvornår e-tron 50 introduceres, eller hvor meget den skal koste. Kigger vi på konkurrenterne, så byder både Mercedes og Jaguar som udgangspunkt på bedre valuta for pengene.

Helt elektrisk i I-Pace

Ser vi et øjeblik væk fra Tesla Model X, var Jaguar I-Pace den første elektriske SUV på markedet fra et etableret bilmærke. Den har en startpris på 679.880 kroner, 400 hestekræfter og en rækkevidde på 415 kilometer. Mercedes EQC, som er ved at blive lanceret på det danske marked nu, har 408 hestekræfter og en rækkevidde på op til 417 kilometer, og her er startprisen 679.998 kroner.

Elektrisk stjerne – her er priserne på Mercedes EQC

Jaguar har solgt 61 biler fra januar til 30 juni i år, mens Audi har solgt 54 e-trons, så trods den højere pris og en senere introduktion, har Audi ikke haft problemer med at sælge modellen, og uanset hvor meget billigere den nye e-tron 50 bliver, så skal de nok få solgt nogle stykker af den også.