Én gang boble...

I ungdomsårene tabte direktøren for Falck Danmark A/S, Allan Søgaard Larsen, sit hjerte til folkevognsboblenRedningschefen er magister i dansk og engelsk og har fungeret som underviser i voksenundervisningen . En verden fjernt fra dét han brænder for i dag: At Falck altid er på pletten for at komme nødstedte danskere til undsætning. Men skrues tiden tilbage til redningschefens unge dage og perioden hvor han anskaffede sin første bil, er et karriereforløb med biler, blå blink og redningsaktioner som centrale ingredienser måske ikke så overraskende.

 

 

”Min første bil købte jeg som ung studerende i 1976. Jeg var 20 år gammel og var lige startet ved danskstudiet på Århus Universitet. Jeg fik studiejob som portør på Farsø Sygehus som lå 80-90 km væk fra min bopæl. Derfor var jeg nødt til at købe en bil,” fortæller Allan Søgaard Larsen. Han har været ansat hos Falck siden 1990 og har siden år 2000 stået i spidsen for alle Falcks aktiviteter i Danmark.”Valget faldt på en sød lille bil som kun kostede 6.000 kr. Det var en VW 112. En blå boble som lige skulle renoveres lidt. Mekanikeren overraskede mig dog med en pris der var dobbelt så høj som først lovet,” siger Allan Søgaard Larsen . Han lyder som om mekanikeren næsten er tilgivet og understreger at boblen blev et rigtig godt bekendtskab. Da en udskiftning efter 3-4 år blev uundgåelig, var Allan Søgaard Larsen ikke i tvivl om afløseren; det blev en rød folkevognsboble.

 

 

Klud og karburatorsprit
”Jeg var utroligt glad for mit job på hospitalet og beholdt det gennem de første år i studietiden indtil jeg fik undervisningsjobs. Det var aldrig gået uden folkevognen,” siger Allan Søgaard Larsen og fortsætter:”Sådan en folkevogn er jo utroligt driftsikker og kan køre hundredvis af kilometer uden problemer. Det er et tysk ’wirtschaftswunder’ hvis historiske værdi og stærke traditioner også tiltaler mig. Op gennem 1960’erne blev den jo synonym med en rigtig arbejderbil mens den intellektuelle elite foretrak 2CV’en,” husker Allan Søgaard Larsen.

Redningschefen ønsker sig dog ikke tilbage til køreturene mellem Århus og Farsø Sygehus på strenge vinterdage sidst i halvfjerdserne. Når varmekasserne satte sig fast – og det gjorde de tit! – duggede hele bilen til indvendigt. ”Jeg måtte have en liter karburatorsprit og en klud liggende i bilen så jeg kunne tørre ruderne af mens jeg kørte. Det blev lidt halvfarligt når jeg dårligt kunne se ud gennem bilruderne,” husker Allan Søgaard Larsen. Karburatorsprit og klud blev til gengæld erstattet med et lille telt og rygsække når folkevognen blev brugt til bilferier i Sydfrankrig og Normandiet. Allan Søgaard Larsen havde mødt kvinden i sit liv, som stadig er hans livsledsager, og de kørte Frankrig tyndt i boblen. I har Allan Søgaard Larsen en Peugeot 607, men han har ikke glemt sin passion for den charmerende folkevognsboble. Når han kan se sit snit til det, udveksles erfaringer og minder med en tidligere nabo som er samler og den heldige ejer af flere bobler.