En million DSG-gearkasser – Volkswagen hylder sin bestseller
Siden 2003 har Volkswagen produceret den populære DSG-gearkasse i Kassel, nu har man rundet en million eksemplarer. Sidste skud på stammen er DSG med 7 gear.


DSG betyder Direct Shift Gear og er betegnelsen for Volkswagens gearkasse med dobbeltkobling. Men DSG står samtidig for komfort, sparsommelighed og sportslighed på højeste niveau. I dag fejrer Volkswagens fabrik i Kassel, at man her har produceret én million af verdens mest innovative gearkasse.
Ideen til gearkassen med dobbeltkobling udspringer af motorsporten, men blev i 80-erne grebet af Volkswagen, der siden hen har videreudviklet ideen. Da den første serieproduktion med DSG-gearet i 2003 rullede fra fabrikken, blev der specielt i de faglige kredse gjort store øjne. Denne nyskabelse skabte kørekomfort af hidtil usete dimensioner: de engang så skarpe grænser mellem automatgear og manuelt gear var pludselig ophævet, og dermed kunne man opnå en helt ny køredynamik.
Volkswagens kunder blev ligeledes hurtigt begejstrede for den nye teknik. Man kunne således allerede fem år efter introduktionen af DSG-gearet notere sig, at hele 25 procent af alle Touran blev udleveret med DSG. Dette var en stor succes for alle Volkswagens medarbejdere på fabrikken i Kassel, som er det eneste sted Volkswagen producerer DSG-gearkassen.
Alene i 2007 har Volkswagen bygget over 400.000 DSG-gearkasser med 6 gear, og succesbølgen lader ikke til at lægge sig. Pga. efterspørgslen har man i Kassel hævet produktionen til at omfatte 1750 DSG-gearkasser – dagligt.
DSG er blevet så stor en succes, bl.a. fordi Volkswagen med denne gearkasse har formået at forene det bedste fra to verdener: Sportslighed og sparsommelighed. Derfor er DSG i dag synonymt med køreglæde og fornuftig brændstoføkonomi.
På vejen mod de to millioner DSG-gearkasser, som Volkswagen nu har betrådt, er man sikker på, at netop denne innovative teknik er en af Volkswagens store konkurrencefordele.

Volkswagen har netop lanceret DSG7, der som navnet indikerer, er en DSG-gearkasse med 7 gear. Det er verdens første DSG med 7 gear og samtidig er det helt nyt, at der i DSG7 ingen ”våd” kobling er i transmissionen – dvs., at koblingen i DSG7 ikke løber i et oliebad, men er en helt ”tør” kobling. Dette og andre modifikationer har ført til betydelige effektivitetsforbedringer. Og resultatet er blevet et endnu lavere brændstofforbrug og emissionstal samtidig med større komfort og køreglæde.

Den nye DSG7 vil først blive lanceret i Danmark i Golf- programmet og Jetta.