En ny Astra model GTC

Iøjnefaldende 3-dørs model er den tredje helt specielle Astra version

Fås med op til 200 hestekræfter med avanceret chassis teknologi, der skaber køreglæde af høj karat

Verdenspremiere: panorama forrude, der skaber en helt ny rumfornemmelse

Den nye Opel Astra GTC har verdenspremiere på det internationale Paris Motor Show, som er åben for publikum fra 25. september til 10. oktober.

Med dens dynamiske, spændende design holder Astra GTC hvad den lover. (GTC = Grand Turismo Compact).

Samtidig understreger denne tredje selvstændige version af Opel Astra – som efterfølger for Astra Wagon – på dramatisk måde det designsprog, som kendetegner Astra modelserien.

Det sporty GTC design kan suppleres med en panorama forrude, som har sin egen verdenspremiere i forbindelse med 3-dørs modellen. Glas-soltaget, som går helt tilbage til første dørstolpe – B-stolpen – giver en helt ny rumfornemmelse og køreoplevelse.

Otte motorer

Når GTC kommer på markedet, er der på de europæiske markeder valget mellem fem benzinmotorer og tre CDTI common-rail diesel motorer – med fra 90 til 200 hestekræfter. Alle motorer opfylder miljøkravene i Euro 4-normen.

Begge 2-liters turbomotorer og de to 1,9 liters CDTI motorer på henholdsvis 120 og 150 hk er vigtige elementer til at skabe en bil med stor køreglæde. Et moderne vedligeholdelsesfrit dieselpartikelfilter (DPF) findes til begge 1,9 dieselmotorerne.

Astraens dynamiske køremåde baserer sig på teknologi, som kun tilbydes af Opel i denne kompakte bilstørrelse. Dette udstyr omfatter bl.a. IDSPlus chassiset med elektronisk Continuous Damping Control (CDC) og de avancerede lygter, der ”lyser om hjørnet” ved at være forbundet med bilens styretøj. (AFL = Adaptive Forward Lighting).

Stor sikkerhed

Astra GTC rummer et højt niveau af passiv og aktiv sikkerhed – samlet i Opels SAFETEC beskyttelsessystem, som var en væsentlig faktor, da Euro NCAP testorganisationen gav Astra de maksimale fem stjerner - og benævnte Astra som den sikreste sedan i sit segment. Den 3-dørs Astra GTC blev designet som en selvstændig model baseret på teknologi og udstyr fra de andre Astra versioner.

Hans Demant, øverste chef for Adam Opel AG og vicepræsident for udvikling hos GM Europe, siger bl.a.: ”Vi har givet Astra GTC helt sit eget iøjnefaldende design uden at gå på akkord med Opels vanlige brugervenlighed i dagligdags brug.Denne 3-dørs model er skabt til kunder, som sætter pris på et udtryksfuldt design og samtidig vil have en bil, der virkelig giver køreglæde.”

Astra GTC har målene 4288 mm (længde), 2033 (bredde inkl. sidespejle) og højde: 1413 mm. Den har tydelige sportslige linier med let genkendelige baglygter, det karakteristiske buede tag giver sammen med bagruderne en magtfuld profil.

380 liters bagageplads

Astra GTC tilbyder praktisk talt samme plads i kabinen som den 5-dørs model. Og GTC har samme bagageplads som den 5-dørs, nemlig 380 liter. Bagsædet kan lægges ned i forholdet 60:40 – med mulighed for at vælge 40:20:40 som et splitbagsæde, der giver mere fleksibilitet i anvendelsen af pladsen.

Astra GTC byder på sine gode egenskaber på vejen ved hjælp af IDS chassiset (Interactive Driving System) med ESPPlus, som tilvalg findes IDSPlus systemet med elektronisk dæmpnings kontrol (CDC) og netværkssammenkoblingen af alle elektroniske chassissystemer. GTC køreren kan aktivere en ”Sport” knap – derved ændres dæmperjusteringen, gaspedalens funktion og bilens power steering justeres til mere sporty kørsel. Har man automatgear eller Easytronic - automatiserede gearskifte fra Opel - ændres også gearets skiftekarakteristik.

Astra GTC produceres i Antwerpen i Belgien, hvor også den 5-dørs og Wagon kommer fra. Opel har kapacitet til at bygge omkring 70.000 af den nye Astra GTC årligt. Marketingeksperter i Rüsselsheim venter, at mellem 15 og 20 procent af Astra salget bliver af den nye GTC. Den kommer på de større europæiske markeder i begyndelsen af 2005.