BMW har længe spøgt med en storebror til SUV’en X5. Nu er den her endelig, og den bliver det tyske mærkes største model til dato.

BMW har netop præsenteret deres største model til dato – X7. En storebror til den i forvejen velvoksne X5. Bilen måler hele fem meter og 15 centimeter, er to meter bred og 1,8 meter høj, men mest iøjnefaldende er nok den nye kromgrill også kendt som nyrerne på en BMW. De er større end nogensinde, og giver fronten et næsten komisk udseende. Fronten til trods, skal den massive bil tage kampen op mod Mercedes kæmpe-SUV GLS.

”Det er ikke en SUV” – her er Rolls-Royce Cullinan

Agorafobi
Agorafobi er frygten for store, åbne pladser eller steder med mange mennesker, og hvis det er en sygdom, du lider af, så skal du nok holde dig fra X7. Det er en bil med plads til syv personer som standard, og for at hjælpe familier, der både er rige på børn og D-mark, har de kloge tyske ingeniører sørget for, at bagdørene er længere end fordørene. Det skulle gøre adgangen til bagsæderne nemmere, og samtidig kan den midterste sæderække skubbes 14,5 centimeter frem eller tilbage. Alt efter antallet af sæder i brug, rummer bagagerummet fra 326 liter til 2.120 liter.

En køredynamisk sværvægter – her er den nye BMW 3-serie

X7 har som standard luftaffjedring på begge aksler med automatisk nivellering i forhold til underlaget. Ved off-road kørsel kan bilen hæves i to trin op til 40 mm over standardindstillingen. I bagagerummet sikrer en knap let adgang til at pakke bilen, idet den kan sænke bilen med 40 mm. Xdrive-firehjulstræk er standard, og på bagakslen findes et elektrisk spærredifferentiale.

Overflod af udstyr
Som standard kommer X7 med BMW Live Cockpit Professional med navigation, BMW Head-Up Display og BMW Gesture Control, et system der gør det muligt at betjene eksempelvis musikanlægget med fagter i luften. Firezones klimaanlæg, tredelt panoramaglastag, adaptive LED-forlygter, Driving Assistant med adaptiv fartpilot, som lader bilen holde i op til 30 sekunder i kø, uden at du behøver at gøre andet end at løne dig tilbage. Standardhjulene er måler sølle 20 tommer, men kan selvfølgelig opgraderes til 21 eller 22 tommer. Det er første gang, at der tilbydes 22 tommer hjul til en BMW.

Ny Audi Q8 er høj i hatten

Tak for diesel
X7 skal produceres på BMW’s fabrik i Spartanburg, USA, som også bygger resten af mærkets SUV’er, men heldigvis betyder det ikke, at BMW udelukkende producerer den nye model med benzinmotorer. Ved lanceringen kan man enten vælge mellem xDrive40i med en sekscylindret benzinmotor med 340 hk og 450 Nm, eller xDrive30d med en sekscylindret dieselmotor med 265 hk og 620 Nm. Kronen på værket er dog xDrive M50d med en sekscylindret dieselmotor med 400 hk og massive 760 Nm.

X7 burde være hos danske forhandlere allerede fra marts 2019. Startprisen kender BMW endnu ikke, men en tilsvarende Mercedes GLS starter ved 1.532.180 kroner.