Designet er skarpt og udviklet i Europa. Kabinen får et kvalitetsløft, og så er der mere plads på bagsædet og næsten 600 liter bagagerum.

På Biltorvets facebook-side var der gang i den, da vi viste jer den nye Toyota Corolla, som tager over for Auris, der bliver sendt på pension allerede fra 2019. En læser kaldte den sågar for den flotteste Toyota nogensinde. Nu har Toyota så offentliggjort stationcarversionen, som hos Toyota hedder Touring Sports.

Den japanske folkehelt er tilbage – Toyota Auris bliver Corolla igen

Touring Sports adskiller sig fra hatchback-modellen, fordi den som eneste Corolla-model er designet på Toyotas nyligt åbnede designcenter i Zaventem i Belgien. Fronten kender vi allerede, men udvidede skærme har gjort det muligt at placere hjulene godt ude i skærmkasserne, for et mere muskuløst udtryk. Baglygter i fuld-LED, en skrånende bagrude og en særligt designet bagkofanger er med til at differentiere stationcaren fra hatchbacken.

Indvendigt har Toyotas europæiske designcenter også været på spil med et gennemgribende design, der giver en mere rummelig, moderne og sammenhængende oplevelse i kabinen ved brug af nye farver og materialer. Udstyrslisten byder på et køreinformationsdisplay i 3D, JBL GreenEdge Premium lydanlæg, trådløs opladning af mobiltelefonen og en stor trykfølsom skærm med Toyota Touch multimediesystem.

Mere plads
Den nye Corolla Touring Sports bliver mere rummelig end nogensinde. Akselafstanden er øget hele 10 cm, hvilket betyder, at ingen anden model i klassen, ifølge Toyota, kan mønstre ligeså god plads til bagsædepassagererne. Vokseværket får også indvirkning på bagagerummet, der med 598 liter fremover sluger hele 68 liter mere end i dag.

Højteknologisk forsvar – Toyota Prius Plug-in

Den nye Corolla skal bygges på Toyotas GA-C-platform, som mærket har udviklet til at kunne bruges til langt flere modeller. Platformen betyder bl.a., at Corolla får et lavere tyngdepunkt end den nuværende Auris, og det bør gavne køreegenskaberne.

Flere kræfter
Netop køreegenskaberne hjælpes afsted af en ny motor. Det er en hybrid mellem en elmotor og en 2,0-liters benzinmotor, og til sammen er der 180 hestekræfter. Den velkendte 1,8-liters motor med 122 hestekræfter er i behold, og for de, som ikke tror på at hjælpe verden, findes der også en 1,2-liters turbobenzinmotor med 116 hestekræfter.

Nu skal Toyota være hip – her er den nye Toyota RAV4

Toyota Corolla Touring Sports får verdenspremiere i starten af oktober ved Paris Motor Show, hvor den vil stå side om side med hatchback-udgaven. Bilen introduceres i Danmark i foråret 2019.