Med et banebrydende design og en helt ny konstruktion, skal Toyota RAV4 ud at være kongen af bjerget og salgslisterne.

Der er nok ikke mange bilkøbere, der husker det, men det var faktisk Toyota, der pionerede klassen af bløde firehjulstrækkere, som er så voldsomt populære i dag. Da RAV4 blev introduceret i 1994, havde den hverken spær eller reduktionsgear, som sin storebror Land Cruiser eller andre af datidens firehjulstrækkere. Den bedrift har Toyota nok ikke været så gode til at gøre tydelig, for siden da er næsten alle mærket stukket af med SUV-markedet. Men det skal være slut nu, for Toyota er klar med den femte generation af RAV4, og det lover godt.

Prius Plug-in er fed

Ny platform
Den nye RAV4 bliver for første gang bygget på en helt ny platform baseret på Toyotas nye TNGA-filosofi (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Faktisk måler den nye RAV4, med en længde på 4,6 meter, stort set det samme som den nuværende generation, og mens udhænget for og bag er mindsket en smule, har Toyota samtidig øget afstanden 30 mm mellem akslerne. Det burde give endnu mere plads til bagsædepassagererne – et sted hvor den gamle generation i forvejen klarede sig godt. Bagagerummet sluger flere liter end nogensinde før. Samtidig er den nye RAV4 blevet 10 mm bredere, hvilket også medvirker til at øge passagernes komfort i kabinen.

Vi tester Toyota C-HR

Det vil være muligt at vælge mellem to nye TNGA-drivlinjer. Begge er både mere brændstoføkonomiske og samtidigt også kraftigere, end det man kender fra den nuværende RAV4. Den mest populære bliver uden tvivl en ny hybridmotor, der kombinerer en 2,5-liters benzinmotor med hele to elmotorer, hvoraf den ene i den firehjulstrukne udgave udelukkende driver baghjulene. På den måde optimeres brændstofforbruget betydeligt til trods for det ellers normalt benzinslugende firehjulstræk.

En ny 2,0-liters benzinmotor bliver alternativet for de, der ikke tiltales af hybrid. I benzinudgaven vil det være muligt at vælge mellem manuelt eller automatgear. Hybridudgaven kommer altid med det automatiske CVT-gear, der også har fået en overhaling, hvilket gør oplevelsen bag rattet til en endnu større fornøjelse.

Hip som C-HR
Toyota trænger til en saltvandsindsprøjtning, når det kommer til mærkets image. Bilerne er snusfornuftige, men lige så kedelige som Mariekiks uden smør. Nye modeller som C-HR og den kommende Supra skal forsøge at u-vende det med friskt design. Her spiller den nye RAV4 da også med på det tekniske og kantede design, som vi har set på C-HR, og fordi RAV4 er blevet bredere og har fået større frihøjde, ser den nu mere bisset ud, end vi har været vant til fra en Toyota.

Toyota er på vej med en ny Supra

Tekniske specifikationer samt priser vil først blive offentliggjort tættere på introduktionen, der sker i første kvartal næste år.