Toyota har netop løftet sløret for den endelige udgave af koncernens første dedikerede elbil, der får navnet Toyota bZ4X. Den stiller med 450 kilometer rækkevidde og den bedste garanti, vi har set i branchen, og så lander den i Danmark til næste år.

Toyota har altid forholdt sig skeptisk til elbiler, men har alligevel overgivet sig. De er ikke ligefrem først i bussen, men nu er de klar med produktionsudgaven af deres elektriske SUV med det mundrette navn bZ4X.  Bilen er fra grunden udviklet som elbil. Samtidig er det også den første i rækken baseret på Toyotas helt nye modulære platform, e-TNGA, der i samarbejde med Subaru er udviklet særligt til elektriske biler. Denne helt nye platform er fleksibel og vil også kunne benyttes til andre fremtidige både større og mindre bZ-modeller – Toyotas nye elbilmærke, som er forkortelse for beyond zero.

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

Den nye bZ4X kan fås med forhjulstræk eller firehjulstræk. Den elektriske drivlinje byder i den forhjulstrukne udgave på en elmotor, der yder 204 hestekræfter med et drejningsmoment på 265 Nm. Det accelererer SUV’en fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 160 km/t.

Toyotas grå guld – Yaris Cross

Den firehjulstrukne udgave af bZ4X med to separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen har en samlet systemydelse på 218 hestekræfter og et drejningsmoment på 336 Nm, hvilket giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder. Alle tallene er foreløbige, da bilen fortsat venter på den endelige typegodkendelse.

Mere plads end RAV4
Sammenlignet med RAV4 er bZ4X 85 mm lavere med en 50 mm lavere placeret motorhjelm. Den har kortere udhæng, men en akselafstand, der er hele 160 mm længere end RAV4. Det betyder, at benpladsen bliver bedre for alle i kabinen. Samtidig fremstår bZ4X yderst agil med en klasseledende venderadius på blot 5,7 meter.

Endelig! Toyota præsenterer første elektriske model – og et helt nyt mærke

Rækkevidden er et vigtigt parameter for elbilskunder, og det 71,4 kWh store batteri giver en forventet rækkevidde på over 450 kilometer. Den præcise rækkevidde offentliggøres, så snart bilen er endelig typegodkendt.

Gedigen batterigaranti
Traditionelt har rækkevidden i koldt vejr været en af de store udfordringer for elbiler. Men her oplyser Toyota, at man bl.a. takket være en effektiv varmepumpe kun vil opleve en meget begrænset negativ påvirkning af rækkevidden, når temperaturen bevæger sig under frysepunktet.

Det vandkølede batteri i bZ4X kan ved hjælp af en 150 kW lynoplader oplades fra 0 til 80 procent på blot 30 minutter, hvis man ikke lige har tid til at benytte sig af den indbyggede, tre-fasede, 11 kW oplader.

Bedre end en elbil? Vi kører brintbilen Toyota Mirai

Toyotas mangeårige erfaring med udvikling af batterier spiller også positivt ind, når det kommer til batteriets kapacitet på sigt. Toyota garanterer nemlig, at batteriet efter hele 10 års brug eller 240.000 kilometers kørsel – alt efter, hvad der kommer først – som minimum stadig har 90 procent af sin oprindelige kapacitet til rådighed. Det er den bedste garanti i branchen.

Den primære opladning foregår naturligvis med ladestik, men det er også muligt at vælge bZ4X med et indbygget solcelletag, der bidrager til opladningen af bilen både under kørslen, og når den holder parkeret. Toyota oplyser, at solcelletaget samlet set kan give op til 1.800 kilometer ekstra kørsel om året – men det er nok ikke i Danmark.

Toyota har lagt sig i selen for at optimere bilens aerodynamik. Designet inkorporerer således flere aerodynamiske elementer, der er med til at sikre en god rækkevidde blandt andet gennem forskellige luftindtag i hjørnerne af forkofangeren, et fuldt undervognsdækken, en todelt bagspoiler bagtil, en diffuser samt en præcist vinklet bagskærm. Derudover kan det nederste frontgitter via en automatisk åbne- og lukkefunktion kanalisere luftstrøm ind til ekstra køling af batteriet og samtidig hjælpe med at reducere vindmodstanden.

Ingen forbindelse
Den nye bZ4X bliver den første Toyota, der tilbyder et særligt udformet rat, der mest af alt minder om roret i et fly. Rattet byder på et såkaldt steer-by-wire-system. Det er en teknologi, der giver føreren bedre kontrol over bilen, og som fjerner forstyrrelser i rattet fra fx ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene. Rattets udformning bidrager desuden til, at føreren ikke behøver at løfte hænderne fra rattet for at dreje. Det vil dog først være muligt at tilvælge rattet på et senere tidspunkt.

Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

Elbilen bZ4X er en blandt syv dedikerede elbiler under det nye Toyota bZ-brand, men fortsætter udviklingen og introduktionen af både nye fuld hybridbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler og elbiler. Toyota bZ4X ventes at blive introduceret i Danmark i midten af 2022.