C-HR Hybrid har et voldsomt moderne design og en lige så moderne drivlinje med elmotor og trinløst automatgear. Det er vognen for de smarte, der ikke er bange for at skille sig ud på flere måder.

Det første som slår en i øjnene ved Toyota C-HR er det vilde design. Og det kan vi godt lide, også selv de, der er skeptiske. Det er nemlig en dansk designer – han hedder Stephan Rasmussen – der står bag linjerne, og så er det af princip voldsomt lækkert. Især er det voldsomt.

Specielt bagenden er vild med udstikkende baglygter og en stor spoiler over bagruden. Dørhåndtaget til bagdøren er placeret højt, tæt på loftet. Resten af bilen er citronformet og den fremstår ganske frisk og moderne og helt anderledes end Toyotas øvrige modeller. I det hele taget er den anderledes end alle andre bilmærkers modeller.

Det bliver ikke mindre spøjst i kabinen. Fordi det næste som slår en, denne gang i ørene, er den totale mangel på motorlarm, når man klikker på startknappen. Et bib, og du kan smide gearvælgeren i D, træde på speederen og glide lydløst afsted.

Det er nemlig den nye hybrid-version af C-HR, som biltorvet.dk har fat i. Den kan faktisk køre på strøm op til 110 km/t, og er den bil du skal have, når du gerne vil skille dig ud fra mængden og samtidigt vise, hvor hipsterøkologisk du er.

Og det virker. På vej rundt i et kolonihavekvarter, hvor bilen bevæger sig lydløst rundt, spørger folk til bilen, og man får tommelfingeren op, når de bliver fortalt, at det er en hybrid.

Stilhed før storm
Den dejlige stilhed afløses dog næsten af det modsatte, når du giver gas fx ned ad rampen til motorvejen. Det er nemlig en trinløs CVT-gearkasse, også kaldet milliongear, som sidder i bilen, og den holder motoren ved et fast, højt omdrejningstal, mens den accelererer.

Det er samme type som i storsællerten Yaris Hybrid, men hvor man i Yaris blot skal nyse i nærheden af speederen, før den kører op på det maksimale omdrejningstal, fungerer det noget mere civiliseret i C-HR.

Toyota har forbedret systemet, så omdrejningerne holdes lavere. Samtidigt leverer motoren på 1,8 liter med hjælp fra elmotoren 122 hk, og det giver et godt skub, så man er hurtigt oppe i fart og kan slippe speederen, hvorefter motoren falder helt til ro.

På motorvejen oplever du lidt omvendt elastik, hvor du ved jævn hastighed vil opleve, at motoren svinger op og ned i omdrejninger. Når du giver gas for at overhale, kører motoren også meget højt op i omdrejninger, højere end man sådan umiddelbart har lyst til.

Ved motorvejshastighed er der ikke generende dæk- eller motorstøj - faktisk kan man køre på el helt op til 110 km/t – men der er lidt vindstøj. Især giver den store bagvinge lidt sus.

Forsigtig pilot
C-HR kan fås i fire udstyrsvarianter, hvor basisversionen C-ITY starter ved 250.292 kroner. I basisversionen får du ikke skiltegenkendelse, tågelygter, parkeringsassistent eller bakkamera, men ellers er der ret meget udstyr selv i basisversionen, som fx aircondition, varme i rat og vognbaneassistent.

Vi kører i højeste udstyrsversion C-HIC til 314.964 kroner, som blandt andet har et lækkert og smart interiør med brune dørsider i stribet diamantdesign og matchende sæder.

Adaptiv fartpilot er standard i alle udstyrsvariationer, men den er vældig forsigtig med afstanden til de forankørende, hvilket såmænd er fint nok. Men det er et irritationsmoment, når du vil ligge an til en overhaling, da bilen bremses ned i meget god tid, før du har tænkt dig at overhale.

Det er i byen C-HR giver mest mening, og her den befinder sig allerbedst. Toyota har givet C-HR nogle dejlige sportslige køreegenskaber, blandt andet takket være et lavt tyngdepunkt, trods de høje fjedre. I accelerationer op til 50 km/t er den vældig kvik, og som før nævnt som regel lydløs på grund af elmotoren.

Toyota har lavet hybrider i 20 år, så de ved nogenlunde, hvordan sådan en jubilæumskage af benzin og elmotor skal skæres. Skiftet mellem el og benzinmotor sker umærkeligt, og den smutter rundt i trafikken som en suttet mandel.

Benzinøkonomien var ved blandet kørsel 18,9 km/l. Ved hovedsageligt motorvejspendlen endte vi på 15,6 km/t. Pænere værdier kan man få ved en plug-in hybrid, hvor man kan lade batteriet op, og ikke kun samler energi til batteriet ved nedbremsning. Men dem sælger Toyota ikke i Danmark.

I parentes bemærket kan man godt mærke, at der høstes energi, når man træder på bremsepedalen, da den nogen gange bremser lidt hårdere end forventet.

Helt særlige pladsforhold
Man sidder ganske fint og højt i C-HR. Alle greb og knapper er placeret, så man hurtigt bliver fortroligt med at betjene bilen, og multimedieskærmen på otte tommer er dejligt stor. Navigation er tilkøb til 8895 kr. og fungerer fint – det eneste lidt spøjse er, at man må i sektionen for specialtegn for at finde æ,ø og å.

Pladsforholdene i kabinen er også lidt spøjse. Der er sådan set plads nok på bagsædet, både i hovedhøjde og til ben, men der er lidt grotteagtigt mørkt, fordi bagdørens rude er lille. Småbørn vil have svært ved at kigge ud. Skal der sidde en på bagsædet, må forsædet så langt frem, at en gennemsnitsmand på 183 cm støder knæet mod en runding i instrumentbordet.

Konklusionen på C-HR er at det er en opsigtsvækkende og kvik by-SUV, der kan stive økohipsterens behov af for ’correctness’, duelighed og opmærksomhed på samme tid. Den er smart, sportsligt letkørt og har tilpas mange spøjse indslag til at blive enten elsket eller hadet.