Toyota Prius var måske starten for hybrider, men den har længe virket bedaget i forhold til mere moderne konkurrenter – sådan er det ikke længere, for Prius Plug-in er på vej, og den har geniale løsninger som solceller på taget og varmepumpe.

Med over 20 år på bagen er Toyota Prius blevet synonymet med hybriden. I alt har Toyota bygget over 12 millioner hybridbiler, som er både elsket og hadet af mange, men teknisk har Toyota ikke været førende. En af grundene er, at det japanske mærke her i Danmark har sværget til traditionelle hybrider, som kun kan køre to til tre kilometer på el. Det er slut nu, for Toyota lancerer nu en plugin-version af den nye Prius.

Vi kører Kia Niro Plugin - en hybrid, der giver mening

Grundlaget for den nye Prius var allerede godt. Modellen har markant bedre køreegenskaber end de tidligere modeller, og en meget lav vindmodstand. Faktisk har den nye Prius Plug-in en meget lav luftmodstandsværdi på 0,25 Cd, og det officielle brændstofforbrug målt efter den nye, mere realistiske WLTP-målemetode lander på 83,3 km/l. Det er noget bedre end den almindelige Prius, som er opgivet til 33,3 km/l efter den mere liberale NEDC-cyklus.

Solcelletag
Prius Plug-in er udstyret med et nyt lithium-ion batteri med en kapacitet på 8,8 kWh, der giver en rækkevidde på op til 63 kilometer og en topfart på 135 km/t uden assistance fra den 1,8-liters benzinmotor. Toyota er gået til opgaven med masser af opfindsomhed. Eksempelvis vil det nu være muligt at få solceller på taget, som supplerer opladningen af batteriet. Toyota vurderer, at solpanelerne årligt tilfører op til 1.000 km ekstra kørsel på ren el.

Til forskel fra eksempelvis Kia Niro Plugin, som vi testede for nogle måneder siden, så har Toyota tænkt på os nordboer. Klimaanlægget i Prius Plug-in bliver drevet af en varmepumpe – verdens første af sin type – som varmer kabinen hurtigt op ved udendørstemperaturer helt ned til -10 grader uden at starte benzinmotoren. Det samme sker ved høje temperaturer, hvor kabinen i stedet køles ned uden benzinmotorens hjælp. Det er genialt, for flere gange under testen af Niro Plugin oplevede vi, at benzinmotoren startede kun for at varme kabinen.

Toyota Yaris Hybrid - elektrisk assisteret fornuft

Også når det kommer til opladning, har Toyota tænkt på os. Når bilen er sat til opladning, opvarmer et nyt batteriopvarmningssystem cellerne til en effektiv arbejdstemperatur ved temperaturer helt ned til 20 minusgrader. Det sikrer, at både batteriets strøm og effektivitet opretholdes på et tilstrækkeligt niveau for at minimere indvirkningen af koldt vejr på rækkevidden på ren el.

En af årsagerne til at Toyota først nu introducerer Prius Plug-in i Danmark, er, at de danske registreringsafgifter har gjort bilen for dyr sammenlignet med Toyotas andre hybridbiler. Men efter den seneste afgiftsændring og med den fortsatte ekstra nedsatte afgift for opladningshybridbiler koster Prius Plug-in fra 329.990 kroner, når den kommer til Danmark inden sommerferien.