Toyota har vundet – de har overbevist sine kunder om, at hybrid er den rigtige vej. Der er bare to problemer, når du vælger Yaris Hybrid

Toyota fortjener en pris. Længe før det blev moderne at snakke om elektrificering, solgte Toyota sine små, skæve hybrider. Det var et hårdt salg, og for hver gang der blev solgt en hybrid, skrev journalister tre grimme anmeldelser af bilernes specielle CVT-gearkasser, som også kendes som milliongearet. Men det er Toyota, der står tilbage som vinderen. I 2017 stod der Toyota på otte ud af 10 hybridbiler solgt i Danmark – det er 7.026 biler, og alene Yaris Hybrid har solgt næsten 3.000 biler. Det er kort sagt imponerende.

Læs og se testen af Toyota C-HR Hybrid

Men hvad er det så, man får, når man vælger en Yaris Hybrid? Udgangspunktet burde jo være en grøn samvittighed, for modellen er opgivet til at køre 30,3 km/l og udlede 82 gram CO2 per kilometer. Men Yaris Hybrid er også meget andet end grøn samvittighed. Testbilen, en H2 Premium, er nemlig veludstyret med både automatgear, to-zoners klimaanlæg, bakkamera og regnsensor, som forkæler chaufføren i en grad, man ikke ser så ofte i minibils-klassen. Men udstyr er ikke nok til at dække over graverende fejl, så spørgsmålet er, om Yaris Hybrid er en god bil.

Det korte svar er ja. Men det er en sandhed med modifikationer. Lad os starte med kabinen, for ser man bort fra det meget udstyr, så er det ikke klassens mest spændende sted at opholde sig. Særligt Ford Fiesta og Volkswagen Polo har vist, at man sagtens kan lave en lille bil, der også opleves som en lækker bil. Sæderne er gode, men det er irriterende, at rattet ikke kan justeres tæt nok på føreren, og derfor har jeg svært ved at sidde rigtig godt.

På bagsædet behøver du ikke være yogi for at sidde komfortabelt, og specielt benpladsen er bedre end konkurrenter som Ford Fiesta. Til gengæld er bagagerummet ikke sønderligt imponerende med 286 liter i alt. Hybrid-udgaven af Yaris har ikke mindre plads end sine benzin- og dieseldrevne søskende, da batteriet er placeret under bagsædet.

Det forbandede CVT-gear
De fleste af mine kollegaer spyr eder, bare man nævner betegnelsen CVT (Continuous variable transmission), men jeg må indrømme, at jeg vænnede mig til det hurtigt. Den store anke er, at bare du nærmer dig speederen, så flyver motoren op i omdrejninger, og bliver der. I stedet for at falde i omdrejninger, som nye gear vælges, så holder CVT-gearet motoren i samme omdrejningsområde, mens gearingen varierer. Det giver i princippet en træls motorstøj, fordi vi er vant til, at omdrejningerne stiger og falder. Efter en uge i Yaris Hybrid må jeg indrømme, at jeg synes, det er et lille problem. Motoren piskes op i omdrejninger, når man trækker ud på motorvejen, eller når der skal overhales, men Yaris Hybrid lægger aldrig op til at køre råddent, så for det meste opleves bilen stille og ubesværet. Når det så er sagt, så er Yaris Hybrid ganske kvik i bytrafik, takket være de 61 hk fra den elektriske motor, der ligger klar på spring uden tøven. Til sammen er der 100 hk, og de gør en hæderlig indsats.

Test af Suzuki Swift med mild-hybrid teknologi

Til gengæld oplever vi et forbrug, der ligger langt fra de opgivne fabrikstal. Gennemsnittet i løbet af ugen lander på 17 km/l, som ikke ligefrem er imponerende, men det skyldes nok, at størstedelen af turene har været på motorvej, hvor Yaris Hybrid ikke kan udnytte sin elmotor til fulde. Det helt store problem er dog, at hybridens batteri ikke kan oplades med et kabel. Det er en løsning, Toyota har valgt, fordi det er billigere end en plugin-hybrid, men det betyder også, at batteriet kun bliver ladet af motoren (og det koster benzin), eller når bilen bremser. Det er bare ikke nær så effektivt, og det virker bare fjollet ikke at kunne udnytte elmotoren bedre.

I den forbindelse kommer vi til det andet problem. Toyota har måske vundet en masse kunder over i hybridbiler,og på den måde vist helt almindelige mennesker, som måske ikke sætter klima- og miljøproblemerne øverst på deres dagsorden, at elektrificering af vognparken kan være uden ulemper. Men selvom Toyota har haft et forspring i hybridbiler på 20 år, så stikker hverken Yaris Hybrid eller resten af deres modelprogram frem, og flere andre producenter er på vej til at overhale indenom, både med bedre hybridbiler og med rene elbiler, som faktisk kan fungere for helt almindelige mennesker.

Når det så er sagt, så er Hybrid-varianten den Yaris, du skal vælge. Til 186.990 kr. har den både luksus og grøn samvittighed til at tilfredsstille de fleste kunder, og respekt for det.