Det er absolut ingen tilfældighed, at motoren i Ford Mondeo og den nye Focus RS lyder som afbalancerede og kultiverede stykker mekanik. På Fords motorfabrik i Valencia lytter særligt trænede medarbejdere dagligt til 2.000 motorer i søgen efter de mindste mislyde, før motorerne sendes videre og installerer motorerne i bilerne.
I flere måneder laver de særligt udvalgte medarbejdere på Fords motorfabrik i Valencia ikke andet end at lytte. Og når de har lyttet i månedsvis, er de grundigt trænede i at gøre det igen og igen: De lytter til motorer. De lytter ikke til motorer for fornøjelsens skyld, de har en nøglerolle i den omfattende kvalitetskontrol, som Ford lægger stor vægt på i hele processen – i alle led af produktionen af en bil.
Vi lever i en digitaliseret og elektronisk verden, og man skulle tro, at der fandtes en erstatning for de menneskelige sanser til at vurdere de mindste mislyde i en motor, men Ford har fundet ud af, at intet kan slå et menneske, der har trænet sin høresans til perfektion, når det kommer til at vurdere og godkende en motor i en så afgørende test.
Den månedlange træning, som de udvalgte teknikere i produktionen i Valencia gennemgår, går blandt andet ud på at skelne mellem lyde i motorer, som er forberedt særligt til lejligheden med en eller flere fejl i indstilling eller samling. De lærer at lytte efter selv de mindste nuancer, som normale mennesker ikke har en chance for at opfange.
”Vores hold ved hvordan en perfekt kalibreret motor lyder, og de ved præcis hvilke små lyde, de skal lytte efter, så de på den måde kan identificere et problem. Det er på en måde som en læge, der jo i dag har den mest avancerede teknologi til hjælp for at stille en diagnose – men lægen vil alligevel ikke kunne klare sig uden et stetoskop for at finde frem til vigtige tegn omkring en patients helbred,” fortæller Gunnar Herrmann, vicepræsident for kvalitetsafdelingen hos Ford Europa.
2.000 motorer hver eneste dag – i et lydtæt kammer
Den omfattende og nådesløse kvalitetskontrol er ikke forbeholdt motorer, der kan forventes at blive udsat for ekstra stort pres i deres kommende karriere under motorhjelmen på en Ford. I Valencia lyttes nøje til både den nye 2,3-liters EcoBoost-motor i Focus RS med 350 hk og EcoBoost-motorer til biler som Mondeo og S-MAX.
De trænede ører møder derfor mange og vidt forskellige motorer hver dag. Faktisk skal de trænede teknikere lytte intensivt til omkring 2.000 motorer hver dag på fabrikken, og det foregår ikke på et tilfældigt sted, hvor andre lyde kan forvirre – det foregår i et af i alt 18 helt lydtætte kamre, som er indrettet tæt på stedet, hvor motorerne løber af samlebåndet.
”Det giver en unik erfaring at lytte intenst til flere tusinde motorer, og på den måde kan vi med det samme høre, hvis noget ikke fungerer helt perfekt i en motor. Hver eneste motortype har en helt særlig klang og lyd, og ved at lytte til dem i testkamrene, kan vi lære deres individuelle karakter at kende – og kender lyde der indikerer, at der kan være et problem,” siger Juan Carlos Rosmari, kvalitetstekniker på motorfabrikken i Valencia.
Lydteknikere som Juan Carlos Rosmari kan på under et minut afkode, om der virker til at være problemer i motoren. Hvis en tekniker hører en raslende eller fløjtende lyd, et typisk tegn på at noget er, som det ikke skal være, fx en blokering et sted i smøringen eller et defekt tandhjul, bliver motoren med det samme taget ud til videre gennemgang – og problemet bliver løst. Det er ikke kun en metode til at klargøre den enkelte motor, men også en måde hvorpå Ford konstant kan overvåge kvaliteten i produktionen og finde frem til forbedringer.
Det stærkt specialiserede arbejde som lydtekniker på motorfabrikken i Valencia kræver, at der også er tid til at hvile ørerne mellem hver enkelt motor. Så selv om det er fristende at lytte til den nye Focus RS-motor hele tiden, så får lydteknikerne en naturlig pause efter det intensive lytteminut, mens motorerne gøres klar til den store test.
Den særlige form for kvalitetskontrol, der i allerhøjeste grad afhænger af mennesker og de menneskelige sanser, kan også findes andre steder i Fords kvalitetskontrol, og når fx en Ford Vignale-model forlader samlebåndet, skal den blandt andet have gennemgået syningerne i læderet i kabinen af dygtige specialister, før den får sin endelige godkendelse.