To nye hydridbiler viser vejen mod bedre udnyttelse af brændstoffet

General Motors sætter farten op ved at præsentere seks nye biler på dette års Detroit Motor Show (14. til 22. januar)

GM viser sine vilje til at bygge biler med bedre udnyttelse af brændstoffet og lavere forbrug ved bl.a. at vise endnu to hybridbiler, nemlig Saturn Vue Green Line og Chevrolet Tahoe med 2-trins hybriddrift.

Tahoe er den første bil af den slags, der kaldes SUV, Sports Utility Vehicle, som har et fuldt 2-trins hybridsystem.

 

Også hos Buick og Chevrolet er der nyheder: her vises Chevrolet Camaro konceptet og Buick Enclave, en mellemstørrelse bil i den nye klasse, der kaldes ”crossover”, en praktisk multibil. Også Cadillac Escalade ESV og Escalade EXT har verdenspremiere på biludstillingen i Detroit, to nye medlemmer af Escalade-familien i klassen for luksus-SUV’er.

Saturn Vue Green Line Hybrid er den første bil, som kommer med et nyt prisvenligt hybridsystem. Det betyder en brændstofbesparelse på omkring 20 procent, afhængig af kørevilkårene. Den introduceres på det amerikanske marked midt på sommeren og ventes at blive den hybridbil, der tilbyder den bedste økonomi for nogen SUV på markedet. (Prisen i USA bliver cirka 144.000 kr.) Den spartanske kørsel opnås ved anvendelse af avanceret elektronisk styring og en unik motor/generator i forbindelse med en 2,4 liters 4-cylindret motor med variable ventiler. Teknikken tilsikrer, at motoren slukkes ved stop-and-go trafik, der er brændstof-stop ved deceleration, elektrisk ekstrakraft anvendes ved acceleration og der genindvindes elektricitet, når der bremses.

Den anden nye hybrid fra GM er den V8-motoriserede Chevrolet Tahoe med et fuldt 2-trins hybridsystem. Den ventes at kunne tilbyde en 25 procents besparelse på brændstofregningen, kombineret med et variabelt system, der tilpasser motorens volumen efter behovet. Den er klar til salg i USA i 2007.

Når systemet kaldes 2-trins skyldes det, at trin 1 omfatter kørsel ved lave hastigheder og med mindre vægt. Her kører bilen med tre muligheder: ren eldrift, motorkraft (på diesel eller benzin) eller en kombination af el og brændstof. I bykørsel giver ren eldrift økonomisk fordel også ved at motoren er stoppet, når man kører stop-and-go-trafik. I det andet trin, oftest i brug ved motorvejskørsel, deaktiveres motorens cylindre, når der er ikke er stort kraftbehov - og omvendt kan elmotorerne give ekstra kraft, når det er nødvendigt, f.eks. på stigninger eller ved tunge træk.

I 60’er stil: Camaro

Chevrolet præsenterer en konceptbil, der fortsætter traditionen fra midt-60’ernes Camaro. Endnu er Camaro Koncept bilen kun en vision, men formålet med den er at aflæse kundernes holdning til designet og detaljerne, og måske til en kommende helt ny Camaro. Der er ikke tvivl om, at der her er tale om en ægte power-bil, med den 400 hestes V8 motor. Også denne bil har Active Fuel Management, som kobler cylindre fra, når behovet er til det.

 

Buick viser Enclave, en vision om en ny luksus cross-over med de nye, ungdommelige designdetaljer, som Buick står for. Enclave har dynamiske linjer og udstyret omfatter forlygter, der følger vejens krumning (hos Opel kaldes dette Adaptive Forward Lighting, AFL) samt en panoramarude, der strækker sig fra fronthjelmen hele vejen til den tredje sæderække.

 

Cadillac Escalade er den største i den familie. ESV udgaven er 50 centimeter længere end Escalade, mest ekstra plads er udnyttet til at skabe bedre siddekomfort og mere lastekapacitet. Escalade ESV er mere atletisk i sit udtryk, og syner mindre bl.a. takket være bedre aerodynamik.

Cadillac Escalade EXT kaldes i USA for en Sport Utility Truck, og den har fået nyt udseende. Alligevel kan man straks se, det er en Cadillac. Bilen er mere strømlinet, forruden hælder mere (57 grader) og det giver bilen en slankere, mere raffineret fremtoning.

 

Den kommer på de europæiske markeder i andet halvår i år.