Det er lykkes Hyundai at køre over 1.000 kilometer på en opladning med en almindelig Kona Electric, mens Volkswagen har taget den nye ID.3 på tur fra Tyskland til Schweiz på en 531 kilometer lang strækning.
Rækkeviddeangst – frygten for ikke at have rækkevidde nok til at komme frem til sit mål uden at løbe tør for strøm. Men noget tyder på, at man faktisk kan køre meget længere i en elbil, end man sådan bare lige skulle tro. Tag Volkswagen og deres nye elbil som eksempel. Tyskerne har taget en ID.3 1st Pro Performance med et 58-kWh batteri, som officielt har en rækkevidde på 420 kilometer, og så har de bedt schweizeren Felix Hypermiler Egolf om at køre bilen fra Volkswagens nye elbilfabrik i Zwickau, Tyskland, til Schaffhausen i Schweiz. Der er i alt 531 kilometer, så det er lykkes Felix Egolf at køre 26 procent længere på en opladning, end WLTP anslår.
Så billig bliver den elektriske folkevogn - Volkswagen ID.3
Hemmeligheden er hypermiling, et amerikansk koncept, hvor det gælder om at køre så energieffektivt som muligt. Selve turen til Schweiz bestod af 44 procent motorvej, hvor Egolf bestræbte sig på at ligge i lå bag lastbiler, og 56 procent landevej. Turen tog i alt ni timer med en gennemsnitshastighed på 56 km/t.
Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst
Så selvom det lyder kedeligt, så har Volkswagen faktisk givet det et realistisk skud. Eksempelvis var bilen lastet med 250 kilo, da der – foruden Egolf selv – også var en kameramand med teknisk udstyr med i bilen. Desuden var strømforbrugende udstyr som navigation, dagskørelys, radio og ventilation tændt enten noget af tiden eller på hele køreturen. Alligevel lå strømforbruget på 10,9 kWh/100 km. Det gennemsnitlige forbrug ved blandet kørsel i en ID.3 ligger normalt på 14,5 til 15,4 kWh/100 km ifølge WLTP-normen.
Hyundai sætter rekord
Det er dog ikke sikkert, Hyundai er imponerede af Volkswagens resultater. Det er nemlig lykkes koreanerne at få en almindelig Kona Electric til at køre over 1.000 kilometer på en enkelt opladning. Omstændighederne er dog lidt anderledes. Sammen med organisationen Dekra, som er en brancheorganisation for tyske bilproducenter, og bilmagasinet Auto Bild har man kørt rundt og rundt på Lausitzring-banen i Brandenburg i Tyskland. I alt brugte man tre biler, som kørte 1.026, 1.024 og 1.018 kilometer.
Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil
Det er ret flot i forhold til, at Kona Electric Longe Range Performance, som har et 64 kWh stort batteri, har en officiel rækkevidde på 484 kilometer. Men igen er der her tale op hypermiling, så bilradio og aircondition var slukket under testen, og så kørte man kun med en gennemsnitsfart på mellem 29 og 31 km/t. Det kan ingen almindelige mennesker holde ud, men forbruget endte på imponerende 6.24, 6.25 og 6.28 kWh/100 km, hvilket ligger under standardværdien på 14.7 kWh/100 km.