Den elektriske Golf er landet - Volkswagen ID.3 byder på mindst 330 kilometer rækkevidde og en pris, der slår søsteren på benzin. 

Volkswagen præsenterer endelig deres elektriske og kommende storsælger ID.3 på Frankfurt Motorshow. Og den danske importør har faktisk danske priser med. Billigste variant får et 45 kWh stort batteri, som giver 330 kilometer rækkevidde, og prisen bliver lige under en normal Golf 1,5 - 279.990 kroner. 

Folkets elbil får op til 550 kilometer rækkevidde

Volkswagen har endnu ikke oplyst effekten på den mindste model, men der findes to modeller med større batterier, hvor vi allerede kender effekten. Den er 204 hestekræfter, 310 Nm og en topfart på 160 km/t, og version med et 58 kWh batteri har en rækkevidde på op til 420 kilometer, mens topmodellen kommer med et 77 kWh batteri og en rækkevidde på op mod 550 kilometer. ID.3 understøtter hurtigladning med op til 100 kW,  så modellerne kan tanke cirka 290 kilometer rækkevidde på kun 30 minutter.

ID.3 er det tyske mærkes elektriske pendant til Golf, som vil fortsætte længe, selvom e-Golf forvinder med lanceringen af den nye ottende generation. De udvendige dimensioner er nærmest identiske med Golf, men takket være MEB-platformen, som udelukkende er designet til elbiler, har det været muligt at pakke batteri og elmotoren, som ligger ved bagakslen, så bilen er overraskende rummelig. Samtidig påstår Volkswagen, at ID.3 er produceret CO2-neutralt. 

Intro-tilbud
Sæt dig ind bag rattet, og du får med det samme en fornemmelse af at være med hos The Jetsons. Her er selvfølgelig en Volkswagens digitale instrumenthus samt et nydesignet infotainmentsystem med 10 tommer trykfølsom skærm, der giver føreren alle de vigtigste informationer. Samtlige betjeningselementer – også på det elektrisk indstillelige multifunktionsrat – betjenes via touchfunktioner med berøringsfølsomme knapper; kun elruderne og havariblinket betjenes stadig med 'rigtige' kontakter.

Alt hvad du behøver – Volkswagen Passat Variant

Volkswagen laver en særlig introduktionsmodel kaldet ID.3 1ST, som er udstyret med det mellemste 58 kWh batteri. ID.3 1ST koster fra 334.990 kroner og vil blive tilbudt i tre låste konfigurationer, der er gearet efter typiske kundeønsker. Udover dette kan kunderne vælge, hvilken farve karrosseri og interiør skal have. Indstigningsmodellen af ID3. 1ST er standardudstyret med navigationssystem, DAB radio, sædevarme, varmepumpe, rat med varme, armlæn foran, et Mode 2-ladekabel og 18 tommer alufælge.

ID.3 1STPlus er desuden udstyret med et bakkamera, den adaptive fartpilot ACC og nøglefrie adgang. I kabinen er ID.3 1STPlus derudover udstyret med designsæder, en midterkonsol og ambientebelysning. Udover det, omfatter standardudstyret tonede ruder, Exterieur Style-pakken i sølv, LED-Matrix-forlygter, Matrix-lys-stop-blink-baglygter og 19 tommer alufælge.

Elektrisk boost til Leaf – vi kører Nissan Leaf e+

I topversionen, ID.3 1STMax, er der yderligere augmented reality (AR-) head-up-displayet, soundsystemet Beats, et stort panoramaglastag og 20 tommer alufælge. Hertil kommer desuden en vognbaneassistent med Emergency Assist, en vognbaneskiftassistent, komforttelefoni med induktiv opladning, komfortsæder og en dobbeltbund i bagagerummet.

Priserne inkluderer fem år/100.000 km service- og reparationsabonnement samt CLEVER Unlimited med hjemmeladeboks og standardinstallation.