Toyota har løftet sløret for tredje generation af Century – en ukendt japansk limousine med overflod af luksus.

Japanerne kan lide at gøre tingene på deres egen måde – det bliver eksempelvis tydeligt, hvis du ser et japansk TV-show, hvor deltagerne ydmyger hinanden på ondskabsfulde, men opfindsomme måder. Men Japanerne er også et stolt, traditionsbundet og grundigt folkefærd – præcis de egenskaber som Toyotas luksus-limousine Century besidder.

Her i Vesten er modellen nærmest ukendt, men Century har været håndbygget siden 1967, og et japansk symbol på succes. Frem til 1997 var den næsten uændret, men nu har Toyota præsenteret den tredje generation af modellen.

Lammeuld og masser af plads
Den seneste generation er vokset igen, så den overordnede længde nu måler 533 cm, og alene akselafstanden er 309 cm. Det giver masser af plads på bagsædet, hvor man har alt, man kunne forlange i udstyr, blandt andet indbyggede fodskamler med massage. Lige fra første generation har man foretrukket lammeuld som beklædning på sæderne fremfor læder, som jo er det traditionelle valg for luksuslimousiner. Fordelen skulle nemlig være, at uld er meget mere tyst end knirkende læder.

Netop støjniveauet er noget, som altid har været centralt i Century. I den nye model har Toyota taget støjdæmpningen til nye højder. Den 5-liters V8’er har fået nyudviklede motorophæng, der dæmper vibrationer, og så har Toyota bygget et hybridsystem sammen med motoren, så en lydløs elmotor kan være med til at assistere fremdriften.

Aktiv støjdæmpning i kabinen og særligt udviklede dæk, der dæmper vejstøj og vibrationer, runder japanernes forsøg på at skabe en næsten lydløs bil af.

Den nye Century lander i Japan i 2018, og prisen er endnu ukendt. Men mon ikke det er ret lige meget for den japanske kejserfamilie, statsministeren og de japanske forretningsfolk, der er kundegrundlaget.