Nissan har præsenteret en ny Nissan Leaf med 378 kilometers rækkevidde, 41 ekstra hestekræfter og nye selvkørende funktioner.

Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil, og den godmodige japaner har også tiltalt mange offentlige institutioner herhjemme ­– ja, selv et par private har købt modellen. Men som altid var der ét overskyggende minus ved elbilen Leaf – rækkevidden.

Det har Nissan nu forsøgt at gøre noget ved med en ny version, som er komplet redesignet. Batteriet er vokset fra 30 kWh til 40 kWh, og det medfører en rækkevidde, der er steget fra 250 til 378 kilometer. Nissan-ingeniørerne har ikke bare proppet et større batteri i bilen, de har også gjort hele drivlinjen mere effektiv, og effekten er steget fra 109 hk til 150 hk, så Leaf bør føles mere kvik.

På grund af det større batteri stiger ladetiden en smule. Nu tager det eksempelvis 40 minutter at lade batteriet fra tomt til 80 procent, hvor det på den gamle model tog 30 minutter. Skal du lade den nye model helt op via et almindeligt stik, tager det 16 timer.

Uden bremser
Den nye Leaf er proppet med semi-selvkørende teknologier. ProPilot kombinerer adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent til et samlet system, der kan assistere chaufføren med at holde bilen i sin egen vognbane, og som selv styrer farten, også hvis bilerne foran stopper og sætter i gang igen.

Ann Strøby, Nissans Danmarks pressechef, forklarer, at systemet ikke er unikt, fordi det kendes fra andre mærker. Forskellen er prisen.

”ProPilot holder vognbane og afstand og kan selv stoppe, som vi kender det fra dyre biler som Mercedes og Tesla, men det her er en jo en bil til massemarkedet,” siger hun.

Leaf får en anden unik funktion, som Nissan har døbt e-Pedal. Funktionen er en måde at udnytte elmotorens gode motorbremse-egenskaber, så man stort set overflødiggør den traditionelle bremsepedal. Når man kører mod et lyskryds, letter man foden fra speederen, og så bremser elmotoren forhjulene, samtidig med at de opsamler energi til batteriet. Den store forskel ved e-Pedal, er, at den også bremser bilen, når den holder stille, så den eksempelvis ikke ruller på en stejl bakke.

Ann Strøby kan endnu ikke sige noget om prisen, men forventer at den nye Leaf lanceres omkring årsskiftet i Danmark.