Med et nyt High Performance Drive-E drivlinekoncept er det lykkedes Volvo at frembringe en unik kombination af ydelse og effektivitet i form af en 4-cylindret, triple boost, 2-liters benzinmotor på hele 450 hk.

Volvos Drive-E drivlineprogram blev introduceret i 2013, og de svenske motoreksperter beviste at de er blandt de førende inden for turboteknologi med begrænsede udledninger.

”Da vi introducerede vores Drive-E drivlinefamilie, var målet at levere branchens mest avancerede, firecylindrede motorer baseret på emissioner og brændstofforbrug sat i forhold til ydelse og køreegenskaber. Vi vidste, at de 320 hk i vores benzinkonfiguration blot var begyndelsen. 450 hk High Performance Drive-E drivlinekonceptet viser, både hvad vi går efter og alsidigheden i vores Drive-E drivliner,” siger dr. Peter Mertens, chef i Volvo Car Group’s afdeling for forskning og udvikling.

450 hk High Performance Drive-E drivlinekonceptet bygger på en række teknologier, der normalt ikke ses i en 4-cylindret motor. Motoren anvender to parallelle turboladere, der fødes af en el-drevet turbokompressor. I stedet for, at den komprimerede luft fødes til cylindrene, anvendes den i de to parallelle turboladere. En dobbelt brændstofpumpe, der arbejder ved et tryk på 250 bar, leverer brændstoffet. Med den effekt giver triple boost installationen og det unikke brændstofsystem langt mere dynamik uden turbotøven end en enkelt turbo.

”Der er adskillige eksempler fra andre producenter på højtydende, størrelsesmæssigt begrænsede løsninger, hvor man bruger en stor turbo til at skabe høj effekt, men det går ud over køreoplevelsen, fordi motoren reagerer langsomt. Fra 1981 har vi haft tradition for at være blandt de første bilproducenter, der har kunnet tilbyde et bredt program af turboteknologi, og med den tradition i ryggen følte vi, vi måtte kunne gøre det bedre,” siger Michael Fleiss, chef for udviklingen af drivliner hos Volvo Car Group.

Om den nye 2-liters motor finder plads i en af de eksisterende Volvo-modeller vides endnu ikke. Men, man kunne forestille sig, at den nye XC90 på et tidspunkt kunne være kandidat til de mange hestekræfter.