Fredag den 4. februar nåede den samlede produktion af Mazda MX-5 op på 900.000 eksemplarer. Denne milepæl blev nået 21 år og 10 måneder, efter at produktionen af den første generation MX-5 begyndte i april 1989. Mazda MX-5 blev første gang optaget af Guinness World Records som verdens mest solgte 2-personers sportsvogn, da produktionen nåede 531.890 eksemplarer i maj 2000. Guinness opdaterede herefter rekorden, da produktionen rundede henholdsvis 700.000 og 800.000 eksemplarer. Mazda søger nu at få rekorden opdateret til de 900.000 eksemplarer.
Tilbage i 1960erne og 1970erne var der mange forskellige åbne sportsvogne på markedet med det til fælles, at køreglæden og fornøjelsen ved at mærke vinden i håret var i højsædet. I 1980erne besluttede Mazda sig for at genoplive ånden fra disse biler med en ny roadster til den moderne tid. Med de nyeste udviklings- og produktionsteknikker skabte Mazda MX-5-modellen og introducerede den i februar 1989 som et bevis på, at det stadig kunne være sjovt at køre bil på trods af stadigt strengere krav til sikkerhed og kvalitet. MX-5 er i dag det af Mazdas modelnavne, der har eksisteret i længst tid.
Nobuhiro Yamamoto, ansvarlig for udviklingen af den nuværende MX-5, siger: ”Siden introduktionen af den første generation MX-5 har bilen gennemgået to fuldstændige forandringer og et antal mindre opgraderinger. Modellens vedvarende succes skyldes i høj grad den opbakning, den nyder fra fans verden over.”
Mazdas øverste ansvarlige for udvikling af nye modeller, Seita Kanai, siger: ”Mere end 20 år er gået, siden den første generation af MX-5 kom til verden. I løbet af disse år har samfundet og bilerne ændret sig markant. Det er blevet vigtigere og vigtigere for alle bilproducenter at forbedre bilernes miljømæssige egenskaber. Hos Mazda arbejder vi derfor lige nu intensivt med vores nye SKYACTIV-teknologier og på udviklingen af nye modeller med disse teknologier. Mange af elementerne i SKYACTIV-programmet, som f.eks. en omfattende vægtreduktion, er baseret på mange års udvikling af netop Mazda MX-5.”
”På vejen mod produktionen af den første million eksemplarer af MX-5 vil vi fortsætte videreudviklingen af bilen”, fortsætter Kanai. ”Vi vil gøre den endnu sjovere at køre og samtidig gøre den både mere sikker og miljøvenlig. I årene fremover vil MX-5 fortsat være et stærkt symbol for vores varemærke.”