Fuglekvidder, sommeraftener og en åben bil. Drømmen om cabrioleten stiger i takt med termometeret. Derfor har vi samlet seks cabrioleter i tre forskellige prisklasser, du kan køre ud og nyde sommeren i.

Det er sjældent, at næsen er specielt veludviklet på en bilentusiast. Men du kan kende en cabrioletejer på hans eller hendes let forstørrede næsebor. Ikke fordi ejeren kører rundt og tror sig bedre end resten af villavejen. Nej, har du først suset forbi en rapsmark i fuldt flor, eller gennem en lund af fyrretræer i en åben bil, så ved du, at duften betyder noget, når du kører uden tag. I en åben bil kommer du bare lidt tættere på oplevelsen. Og siden sommeren er over os, så er det bare med at hive kluden af og komme derud – og hvis du ikke allerede har en cabriolet, så frygt ej. Vi har fundet seks fine sportsvogne med blødt tag, lige fra dem, de fleste kan betale, til dem, de få har råd til. Vi starter med et budget på maksimalt 80.000 kroner.

Mini Cooper Cabriolet - Gokarten

Mini Cooperen er jo legendarisk i sig selv, og selvom det er en floskel, så kører den lille bil så tæt på en gokart, som du kan komme, hvis der skal være nummerplader mellem forhjulene. Og uden tag bliver oplevelsen bare endnu mere ufiltreret. Vi har fundet en bil på Biltorvet, som efterhånden har nogle år på bagen, da den er fra 2004, men som til gengæld bare har kørt 135.000 kilometer. Prisen er 80.000 kroner, og så har den et servicehæfte, der er proppet med stempler. Og lige netop det vil man gerne se på så gammel en bil. Den er tilmed undervognsbehandlet, og ud fra billederne at bedømme, ser bilen meget original ud. Det trækker op, specielt fordi Mini Copper meget vel kan gå hen og blive en kommende klassiker.

Fire fede SUV’er – så meget kan du få for 400.000 kroner

Bilen sælges kun til CVR-nummer, hvilket er en måde hvorpå forhandleren prøver at frasige sig garantiordningen, men i dette tilfælde behøver du nok ikke tage det så tungt. Den 1,6-liters Tritec-motor er relativt simpel og solid, selvom den er forholdsvis tørstig, og med det kilometertal og servicebogen, er denne Mini formentlig et godt køb.

Peugeot 306 Cabriolet - Den franske tidsmaskine

Det kan lyde vildt at ville betale 80.000 kroner for en 24 år gammel fransk bil, men det giver alligevel mening i tilfældet med denne Peugeot 306. For den kunne næsten være rullet ud fra fabrikken i går – bilen har kun kørt 84.000 kilometer, og så er servicehistorien ekstremt imponerende. Ejeren har været den samme siden 2001, og ifølge salgsannoncen har der været brugt 230.000 kroner på service. Du kan selv gennemgå dem, da alle regninger følger med.

Tilbud på grønt - brugttest af Kia e-Niro

Der findes en anden 306 til salg på Biltorvet, som har en særdeles appetitlig kabine i lyst, brunt læder, og den er tilmed billigere, men kilometertallet og servicehistorien kan ikke helt matche denne bil, så vi ville nøjes med sort læder, og så nyde denne franske tidsmaskine.

BMW Z3 - En ægte sportsvogn

Nu fordobler vi budgettet til 160.000. Her kan du få stor motor, lille bil, baghjulstræk, manuelt gear og intet tag – det er den helt rigtige opskrift på en klassisk sportsvogn, og sådan en er BMW Z3. Vi har fundet et eksemplar, som er til salg på Biltorvet, men privat, og det betyder, at der ikke er nogen former for garanti. Men netop denne bil lader også til at være i rigtig fin stand. Kilometertallet på 154.000 er ingenting for den legendariske M52-motor. Motoren yder for øvrigt 192 hestekræfter, og så lyder den måske endnu bedre, end den holder.

Brugttest af Aston Martin DB7 - den billige superbil

Denne Z3 har desværre ikke de originale fælge på og har eftermonterede kromgæller, men derudover er bilen flot og lader til at være velholdt. Og til 159.000 kroner er den et godt bud på en sportsvogn, du kan nyde mange år endnu.

Mazda MX-5 - Legenden

Ingen guide til åbne biler uden en Mazda MX-5. MX-5 blev skabt i 1989 efter britisk forbillede, så den skulle både være kompakt og ikke for dyr, men til forskel fra 60’ernes MG’er og Triumph’er, så skulle MX-5 være lige så solid som alle andre japanske biler. Sidenhen er modellen blevet en legende, som har overgået forbillederne, netop takket være kombinationen af sjove køreegenskaber og solid teknik.

Sol på udsalg – fem cabrioleter til under 90.000 kroner

Fordi modellen har været i produktion i over 30 år, kan du næsten finde en bil til en hvilken som helst pengepung. Vi har bevidst fundet en lidt dyrere bil, men fra første generation, som nørderne kender som NA. Den er hastigt på vej mod kultstatus, og denne bil har den rigtige 1,6-liters motor med 116 hestekræfter. Bilen er fra 1991 og tilmed ekstremt velholdt, har kun kørt 148.000 kilometer, og så kan den blive din for 135.000 kroner.

Audi S4 - Brølet fra V8’eren

Nu er vi oppe i helt andre luftlag og fordobler budgettet igen - til hele 320.000 kroner. Det åbner op for reelle drømmebiler. Vi starter med Audi S4 Cabriolet. Vi har fundet et eksemplar på Biltorvet, som koster 300.000 kroner. Det er rigtig mange penge for en bil fra 2005, men netop denne Audi S4 har kørt bare 95.000 kilometer, så der burde være mange, mange søndagsture tilbage i denne bil. Og så var nyprisen altså omkring 1,4 millioner kroner.

Hvor meget køreglæde kan du få for 50.000 – her er fem bud

Årsagen skal findes i motorrummet. Her finder vi Audis vidunderlige 4,2-liters V8’er uden trykladning eller hybridssystemer. I stedet har motoren hele 40 ventiler og omdrejninger – masser af omdrejninger! De i alt 344 hestekræfter er først alle ude af folden ved 7.000 o/min, og motoren har en herlig snerrende lyd, når den jages mod det røde felt. Bilen her er tilmed udstyret med manuelt gear, så du kommer i endnu tættere kontakt med køreoplevelsen. Heldigvis er der et firehjulstræk til at kontrollere kræfterne, når 100 km/t ekspederes på bare 5,9 sekunder. Har du penge til det, så er Audi S4 et fascinerende bekendtskab.

Jaguar XKR - Gadedreng og aristokrat

Jaguar XKR er bilverdenens svar på en aristokrat, der går til baggårds boksekampe. Modellen er fra det højadelige mærke Jaguar, og bygget på baggrund af deres tidligere sportsvogn XJS. Heldigvis opdaterede man baghjulsaffjedringen, så modellen var teknisk tidssvarende, da XK første gang så dagens lys i 1996. I 1998 kom den hidsige version XKR, og R’et antyder, der er klemt en kompressor ovenpå den 4-liters V8’er. Det giver masser af effekt – 375 hestekræfter, og et moment som en slæbebåd på 525 Nm. Det gør den elegante, men store cabriolet i stand til at runde 100 km/t på 5,6 sekunder.

Køreglæden bobler – seks sjove biler til under 170.000

Jaguar er måske kendt for at lave lækre og luksuriøse biler, men de er ikke kendt for at bygge dem solidt. Så er du interesseret, skal du finde dig et eksemplar med en solid servicehistorie. Vi har fundet et nysynet eksemplar med alle krydser i servicehæftet, som kun har kørt 132.000 kilometer. Den er udstyret med de originale 20 tommer fælge, som var ekstraudstyr i 2000, da bilen blev solgt ny. Bilen havde for øvrigt en nypris på 1,9 millioner kroner, men kan blive din for 300.000 kroner i dag.