SUV’en er familiens ven, og 400.000 kroner er et dejligt rundt tal for mange danskere. Men hvor meget bil kan du egentlig få, og bør du vælge nyt fremfor brugt. Og hvad med strøm, benzin eller diesel. Følg med her, hvor vi giver dig fire solide bud.

I 2022 var 53 procent af alle nye biler, solgt i Danmark, en SUV. De højbenede og rummelige biler er kørt lige ind i hjertet på danskerne. Så det er altså ikke unaturligt, hvis du går og fantaserer om din næste SUV, og vi er her for at hjælpe med en guide, der giver dig fire gedigne bud på en SUV til 400.000 kroner – og det er på tværs af benzin, diesel og selvfølgelig strøm.

Hurra for køreglæde

Det kan virke på grænsen til selvmorderisk at lægge ud med en fem år gammel italiensk bil. Men inden du beder din Pater noster, så hør lige her. Nyprisen på denne Alfa Romeo Stelvio Q4 First Edition var i 2018 885.000 kroner. I dag er prisen 399.900 kroner, så du kan altså takke en anden for at have finansieret Folketingets forbrug af kommissioner og konsulentydelser med næsten en halv million kroner. Netop denne bil er en 1-ejers bil og har kun kørt 123.000 kilometer. Samtidig er den passet med alle serviceeftersyn, og det er vigtigt med så gammel en bil.

En Alfa med plads til hunden

Og lad os så lige få det af vejen. For Biltorvets brugttest viser nemlig, at en Alfa Romeo Stelvio ikke er i nærheden af at være så fyldt med fejl, som rygterne vil vide. Og du kan derfor uden frygt overveje en brugt Stelvio.

Benzin på godt og ondt

Vi er nemlig slet ikke kommet til det bedste endnu. For Stelvio deler platform med Alfa’s anden model – Giulia. Men det højbenede design giver bedre plads på bagsædet og et fint og rummeligt bagagerum på 525 liter. Der er altså ikke noget at udsætte på de praktiske egenskaber, men det er køreegenskaberne, der for alvor tæller.

For Stelvio er nok den SUV på markedet, der kører skarpest. Bilen her har Alfa’s Q4-firehjulstræk, og det er grundlæggende som en baghjulstrækker, der kan sende kræfter til forhjulene, når det er nødvendigt. Det et er vigtigt, fordi det giver bilen mere sportslige køreegenskaber. Styretøjet er knivskarpt, og den store bil bevæger sig gennem sving på en måde, som ikke burde være muligt for en SUV.

En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia

Så er der selvfølgelig motoren, en 2-liters benzinmotor med i alt 280 hestekræfter. Det lyder jo ikke af ret meget i disse elektriske tider, men det er italienske hingste, så den store SUV runder 100 km/t på 5,7 sekunder, og bag rattet føles det ret hurtigt, fordi accelerationen akkompagneres af en rå motorlyd.

Benzinmotoren er dog også bilens store akilleshæl. For selvom Stelvio officielt kan køre 14,3 km/l, så regn ikke med det. 10-12 km/l er mere realistisk, og det rimer ikke ligefrem på klimadagsordenen anno 2023. Man kunne argumentere for, at benzin generelt passer dårligst til store og tunge SUV’ere – medmindre du går benhårdt efter køreglæde. For så leverer Alfa Romeo Stelvio mere end de fleste.

Diesel-trækkraft

Fra benzineren springer vi let og elegant til dieselen. For selvom ordet snart skal skrives ud af de danske bilkøberes ordforråd, så er der dem, der ikke kan overleve uden diesel. Og brændstoffet passer i særdeleshed til store biler som en SUV. Tag nu denne Kodiaq. Officielt har den et forbrug på 22,4 km/l, og med en 58 liters tank giver det en teoretisk rækkevidde på 1.300 kilometer. Fordelen ved den 2-liters diesel med 150 hestekræfter er også, at bilen her må trække en trailer på op til to tons, og dieselmotorens egenskaber gør, at forbruget ikke bliver nær så påvirket af traileren, som eksempelvis en elbil.

Brugttest af Skoda Kodiaq

Kodiaq har flere ting, der taler for sig. Modellen fås med op til syv sæder, og med fem sæder, som her, er der til gengæld så et kæmpestort bagagerum på 835 liter, som burde være nok til to Newfoundlænder-hunde. Bilen her er fra 2020, har kørt 78.000 kilometer, og er til salg på Biltorvet til 399.900 kroner. Det kan virke som en høj pris, når vi også kigger på elbiler, men du skal huske på, at elbilerne stadig har en stor afgiftsfordel, og det kan man også godt se på brugtpriser.

Det bedste valg lige nu

Uanset hvordan man vender eller drejer det, så er det svært at komme uden om Tesla i disse tider. Du har garanteret hørt alt om prisnedsættelserne, så det er vigtigt at understrege, at du kan købe en ny Model Y Long Range for 433.490 kroner. Når det er sagt, så er bilen her fra 2022 og har kun kørt 13.000 kilometer for 399.500 kroner. Det kan altså sagtens give mening at købe Model Y brugt, og på denne bil får du stadig fabriksgaranti indtil 2026.

Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

Og lad os bare være ærlige, Model Y er et af de bedste køb, hvis du leder efter en elektriske SUV. Tesla laver bare elbiler, der kører længere per kilowatt, og de kan lade meget strøm hurtig bedre end de fleste. Du får tilmed adgang til Teslas eget ladenetværk, som bliver mere værdifuldt i takt med at alle naboerne også får elbil.

Plads til hele familien

Model Y er genial til familien, fordi den er overraskende rummelig. Model Y’s bagagerum sluger således 854 liter, som er mere end tilmed Skoda Kodiaq. OG det er uden at medregne frunk’en, det lille bagagerum i fronten, som snupper yderligere 117 liter.

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Vi har valgt Model Y Long Range med to motorer, som betyder, den har firehjulstræk og vist nok 514 hestekræfter – den slags oplyser Tesla ikke. De oplyser blot, at den runder 100 km/t på fem sekunder. Tesla oplyser heller ikke størrelsen på batteriet, men det er vist nok 75 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på 542 kilometer, som gør selv turen på skiferie til Norge overskuelig. Kort sagt er Tesla Model Y nok det bedste valg lige nu, hvis du vil have en rummelig SUV.

Det bedste bud, hvis du vil spare penge

Skulle du af den ene eller anden grund ikke kunne fordrage Tesla. Måske fordi du ikke bryder dig om samlekvaliteten, at alt skal styres med mikroskopiske knapper fra en stor skærm, eller at den automatiske vinduesvisker har sit eget liv. I så fald er Volkswagen ID.4 et oplagt alternativ.

Modellen havde en del børnesygdomme i starten, men de er ved at være ryddet af banen, og tilbage står et klassisk VW-produkt. Så du får den velkendte kvalitet, og en hjemlig følelse, selvom bilen er elektrisk. Bagsædet har lige så meget plads som en Model Y, men i bagagerummet må du ’nøjes’ med 543 liter.

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Bilen, vi har valgt, er en Pro Performance, som betyder du får det store 77 kWh batteri, som giver en rækkevidde på 531 kilometer, men det kan til gengæld kun hurtiglades med 135 kW. Bilen er fra 2022, men har kun kørt 100 kilometer, og så koster den 359.900 kroner. Nyprisen hos en VW-forhandler er 415.000 kroner, og så er bilen her udstyret med de store 20 tommer fælge, og en multimediepakke, som alt i alt lægger cirka 15.000 kroner oveni prisen. 

Du får altså en klækkelig rabat her, og hvis dit budget allerede er belastet af høje renter og inflationsramt smør, så kan du sagtens vælge ID.4, selvom den ikke slår Model Y på plads eller rækkevidde.