Ny Opel Signum

Opel går helt nye veje med udvidelsen af det nye Vectra program. Bilfabrikken har offentliggjort de første billeder af den nye Signum, som første gang vil kunne ses på den internationale biludstilling i Geneve i marts 2003, lige før den sendes på det europæiske marked.Modellen åbner en helt nyt marked ved at tilbyde et unikt, forlænget karosseri og et indre, der er præget af bagsædets særdeles fleksible virkemåde. Bilen er desuden udstyret med avanceret elektronik og udstyr af højeste klasse.Opel Signum bliver derved en kombination af en bil med et iøjnefaldende design, fremragende køreegenskaber og med stor anvendelighed.Dens mål er også usædvanlige: selv om Signum med 4.636 mm kun er 40 mm længere end en Vectra sedan er akselafstanden hele 130 mm længere (2.830). Udhænget bag bagakslen er meget kort og bilen er kun meget lidt højere end sedan modellen. Signum signalerer sin karakter ved hjælp af den specielt udformede front – og fra siden ses de fire vinduer, om-hjørnet bagruden og den brede C-stolpe.

Fleksibelt sædesystem
Helt naturligt er også indretningen af Signum særdeles interessant. Takket være den lange akselafstand er der bagsædeplads som i en luksusbil. Hvis de to bagsædepassagerer ønsker det, kan de skyde bagsædet 130 mm tilbage og derved opnå maksimale pladsforhold. Ryglænet kan vippes til 28 grader – og så lige så komfortabelt som et sæde i et fly på Business Class. De tre bagsæder kan desuden foldes frem, så der skabes en helt plan lasteflade – og der er plads til mere end 1.400 liter bagage. Med fem sæder i brug er der 480 liter plads, afhængig af bagsædets indstilling.

Endnu mere komfort
Bagsædesystemet kan mere: når midtsædet foldes fremad og vippes, skabes der en særdeles praktisk konsol til mange ting. Den polstrede del af bagsæde kan vippes frem – og der er et behageligt midterarmlæn til de to passagerer.Dem, som vil arbejde – eller spille elektronisk – vil glæde sig over den såkaldte ”Travel Assistant”, som vil kunne monteres mellem de to ydersæder. Den rummer to folde-ud bakker (som i et fly), en køleboks, en affaldsbeholder, kopholdere, strømudtag og plads til en DVD-afspiller. I den sidder også separate justeringer til radio/musik systemet, så bagsædepassagererne selv kan bestemme. Som i et moderne fly er der også bokse i loftet, hvor man kan stuve mindre ting væk – og nemt nå dem. Der er fem aflukkede rum og læselys til bagsædet i denne enhed.

Tre nye motorer
Blandt de mange nyheder i denne bil er der tre nye ECOTEC motorer. Den ene er Opels første benzinmotor med direkte indsprøjtning, en 2,2 liters motor, som yder 155 hk. Nummer to er en 2,0 liters turboladet motor med en ydelse på 175 hk . Den kraftigste er en 3,0 V6 common-rail diesel ydende 177 hk. Sammen med IDS (Interactive Driving System), som sikrer disse motorer perfekt køreglæde.Forlygterne er bi-xenon, og det airconditionerede førersæde kan justeres på otte måder