Jeep fejrer hvert år sig selv og påsken med en kæmpe udflugt i ørkenen – traditionen tro medbringer de seks vilde koncepter, der viser de mange muligheder for at ombygge en Jeep.

I år er det 53. år, at Jeep fejrer sig selv og sine mange entusiastiske fans ved arrangementet Easter Jeep Safari i Moab, Utah i Amerika. Moab er et ørkenområde oversået med røde klipper, og cowboy-Clint Eastwood passer lige så vel ind som de pumpede firehjulstrækkere. Det er efterhånden blevet en tradition, at Jeeps ingeniører viser, hvor nørdede de egentlig er ved at ombygge almindelige modeller fra programmet til vilde offroad-maskiner.

Jeep Wrangler Rubicon

I år har der været et helt særligt tema – ombygning af den nye firedørs pickup-variant af Wrangler, døbt Gladiator. Så alle seks koncepter har for en gangs skyld samme udgangspunkt, men derfra stopper ligheden også. Tag Gladiator Flatbill som eksempel. Det er en pickup, der er designet til motorcross-kørende amerikanere, der starter hver sætning med yo Bro… Bilen er udstyret med massive 101 centimeter høje dæk, og for at få plads til dem har man hævet bilen 10 centimeter og monteret særlige skærme og en kulfiberhjelm med ekstra udluftning. Ladet er indrettet, så der kan holde to crossmaskiner og har to ramper indbygget.

Modellen J6 er en hyldest til tidligere pickups fra Jeep, så man har ombygget den firedørs Gladiator til kun to døre, men til gengæld med et længere lad som er 30 centimeter længere end ladet på den normale Gladiator. Hjulene måler 94 centimeter, og ude foran har J6 fået en særlig kofanger med spil og fire kraftige LED-lamper. I alt er der ti LED-lamper, så denne bil kan forvandle mørke til dag.

Den ultimative campingferie
Rundt om i verden breder der sig en ny trend inden for terrænkørsel – overlanding. Det er en slags camping for firehjulstrækkere, og konceptet er, at du kører så langt ud i skoven eller ørkenen, som du gider, med en firehjulstrækker proppet med alt det udstyr, du kunne have brug for. Jeep Wayout er et koncept, som rammer lige ned i hjertet på denne trend. Over ladet har man bygget et solidt stativ, hvor man har monteret et klap-op telt og en markise med indbyggede LED-lys, som giver skygge fra solen eller læ fra regnen, når du camperer ude i bushen. I siderne på ladet er der indbygget reservedunke, men det er ikke den gammeldags jerrycan-type, men i stedet lette og praktiske tanke bygget i plastik. I ladet finder man også en kompressor, som både kan drive luftværktøj eller pumpe de 94 centimeter store hjul op.

700 hk fra helvede – Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Årets måske vildeste koncept hedder Gladiator M-715 Five-Quarter. Det er en bil, der er baseret på Gladiator-modellen, men fronten og kabinen er lånt fra militærmodellen Jeep M-715 fra 1968. Navnet Five-Quarter stammer fra, at originalen kunne laste 1.250 kilo eller fem kvarte. Fronten er ikke bare løftet over fra originalen, i stedet er den bygget op i kulfiber, og så har man skåret næsten ni centimeter af taget, så det er blevet lavere. Ladet er 182 centimeter langt og lavet i aluminium, og så er bilen udstyret med 20 tommer hjul og dæk, der måler 101 centimeter i højden. De store hjul trækkes af en 6,2-liters Hellcat-V8’er med kompressor og 700 hestekræfter.

Jeep Gladiator JT Scrambler er en 80’er-hyldest til den originale Scrambler, så basisfarven er hvid, men med Nacho-farvede striber og Punk’N Metallic orange fælge. Det er en værre omgang marketingsnak, men under alt liret, er der blevet plads til de 94 centimeter store hjul takket være et lift kit på fem centimeter. Under hjelmen har den 3,6-liters V6’er fået ekstra heste via et nyt luftfilter og en sportsudstødning.

Jeep deler påskeæg ud til fans

Gladiator Gravity er Jeeps sidste koncept, og her skal du ikke være bange for træk – til gengæld er der masser af mulighed for at komme tæt på elementerne. Her er nemlig hverken tag eller døre. I stedet for døre har man installeret bøjler i kraftigt stål. Det giver nemlig meget bedre overblik, når man skal rundt om eller over klippestykker med de 89 centimeter store hjul.