Jeep er klar med Wrangler 4xe, en plugin-hybrid version af legenden, som får 637 Nm, 45 kilometer rækkevidde og vilde terrænegenskaber.

Selvom Land Rover-ejere ikke rigtig taler om det, så er Jeep grundlæggere af firehjulstrækkeren, som vi kender den. Den originale Willys Jeep var designet til det amerikanske militær og var med til at fordrive Hitler og hans nazi-kumpaner. Slægtskabet til den moderne Wrangler er tydeligt med de fritstående skærme og kantede linjer, men en mindre revolution er i gang, Jeep har nemlig netop introduceret Wrangler 4xe.

Moderne tider i et amerikansk ikon – Jeep Wrangler Sahara 2,0

Wrangler 4xe er amerikanernes bud på en plugin-hybrid, og den er indtil videre nok dit bedste bud på en elektrificeret firehjulstrækker, som for alvor kommer frem over alt. Drivlinjen er særlig, da den kombinerer to elmotorer med et 400V-batteri på 17 kWh. Det kan lades med op til 7,3 kW, og det er placeret under bagsæderne, hvor det er godt beskyttet mod elementerne. Officielt giver det en rækkevidde på op til 45 kilometer. Den ene elmotor er en forstørret generator, som er monteret på benzinmotoren, og som fungerer sammen med den. Den anden elmotor byder på 145 hestekræfter og er indbygget i gearkassen, hvor den sikrer fremdrift og genvinder energi ved opbremsninger. Sammen med 4-cylindret benzinmotor med turbo og en 8-trins ZF-automatgearkasse, er der i alt 380 hestekræfter og massive 637 Nm.

Formidable terrænevner
Fordi elmotoren er placeret i forbindelse med gearkassen, får den også gavn af reduktionsgearkassen og de solide aksler. På vej betyder det, at du kan klare 0-100 km/t bare 6,4 sekunder, og i terrænet kan du klatre afsted i lavgear med kun elmotoren aktiveret, så man rigtig kan udnytte, at elmotoren ikke behøver omdrejninger for at levere sit maksimale moment. Og vælger du Rubicon-versionen, får du tilmed spær på både for- og bagaksel. Alle elektriske systemer og komponenter er forseglede og vandtætte. Derfor kan Jeep Wrangler 4xe klare vanddybder på 76 cm – som alle andre Trail Ratede Jeeps.

Jeep Wrangler Rubicon

Samtidig anslår Jeep, at CO2-udledningen er reduceret med næsten 70 procent WLTP sammenlignet med forbrændingsmotorerne. Og fordi batteriet er placeret under bagsædet, er bagagerumspladsen den samme på 533 liter, og benzintanken har samme kapacitet på 65 liter.

Danske priser
Udstyret i kabinen er med til at gøre Jeep Wrangler 4xe til den mest højteknologiske Wrangler nogensinde. Den har 7’’ TFT-farvedisplay i instrumenteringen foran rattet, 8,4’’ touchskærm med infotainmentsystemet Uconnect, der også byder på Apple Carplay, Android Auto og navigation. Oven på instrumentbordet er er en LED-batteriindikator, som giver hurtigt overblik over ladestatus, og til venstre for rattet kan man vælge de tre Hybrid Modes.

Ekspedition Gotland – roadtrip i den nye Land Rover Defender

Jeep lover samtidig, at den nye Wrangler 4xe er den sikreste Wrangler nogensinde. Som standard kommer den med fuld LED-lys, blindvinkelalarm (der også giver alarm, hvis der kommer blister fra siderne, når man bakker ud af en parkeringsbås), bakkamera, ESC (Electronic Stability Control) med ERM (Electronic Roll Mitigation) og nøglefrit Enter ’N Go. Den har parkeringssensor for og bag, automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og automatisk langt lys. Desuden er Wrangler 4xe i Danmark udstyret med sæder med læder og læderoptik, varme i sæder og rat, ekstra mørke bagruder, 18 tommer alufælge og Alpine-lydanlæg med ni højtalere.

Hummer er tilbage – og økoflipperne vil elske den

I Danmark kommer Jeep Wrangler 4xe i udgaverne Sahara til 1.100.000 kroner, den begrænsede jubilæumsmodel 80th Anniversary til 1.150.000 kroner, og Rubicon også til 1.150.000 kroner.