Hummer genopstår som en elektrisk kæmpetruck med tre motorer og over 1.000 hestekræfter. Rækkevidden forventes at blive over 550 kilometer, så du kan nå helt ud i vildnisset.

Hummer H1, H2 og H3 vil for altid stå som et tegn på verdens, og specielt amerikanernes overforbrug, inden den globale finanskrise og klimatømmermænd lukkede mærket i 2009. Mærket, der startede med at producere militærbiler til gaden, var hadet af klimaaktivister for de store firehjulstrækkere. Men nu kan klimaaktivisterne godt begynde at glæde sig til at byde Hummer velkommen til fællessang, for amerikanerne er tilbage – men denne gang med en elbil.

Arnold’s nye Hummer har grøn samvittighed

GMC Hummer EV hedder den, og den er lige så massiv som de gamle varianter. Men i stedet for et bådanker af en benzin- eller diesel V8’er, er der nu hele tre elmotorer. Én til forakslen og to til bagakslen, og samlet skulle der være 1.000 hestekræfter og næsten 15.600 Nm. Det er selvfølgelig marketingsfis, da de amerikanske producenter, siden Tesla startede trenden, er begyndt at oplyse drejningsmomentet ved hjulet, altså ikke ved motoren, men effekten efter gearingen, og derfor lyder tallet åndssvagt højt.

EV supertruck
Det er GMC, og dermed Chevrolet, der står bag den nye model, og i pressematerialet omtales modellen som en EV supertruck. Den får da også nogle ret imponerende muligheder, som man aldrig ville kunne drømme om i den gamle version. Ingeniørerne har udviklet en funktion, som de kalder CrabWalk, eller krabbegang på dansk. Ved lav fart kan både for og baghjul styre i samme retning, så bilen kan krabbe sig sidelæns. Smart, hvis man skal manøvrere udenom en forhindring i terrænet.

Rivian R1T – en cowboys grønne drøm

Terrænegenskaberne har generelt været i fokus, så den adaptive luftundervogn kan løftes op til 14,9 centimeter, og selvom frihøjden ikke specificeres, nævnes det, at den elektriske Hummer kan forcere forhindringer, der er næsten 46 centimeter høje og køre gennem vand op til 61 centimeter højt. Alene de specielt udviklede Goodyear Wrangler-dæk måler 89 centimeter i omkreds.

Den store batteripakke er selvfølgelig beskyttet af solide metalskjold på undersiden af vognen, og takket være 18(!) forskellige kameraer, der er placeret overalt – også på undervognen – skal man bære sig dumt ad, hvis man skal køre ind i noget.

Voldsomt batteri
GMC oplyser ikke, hvor stort batteriet er, blot at det udgøres af i alt 24 moduler, og at man forventer en rækkevidde på over 350 mil, svarende til 563 kilometer. Tilmed kan batteriet lades med op til 800 volt eller voldsomme 350 kW, som skulle gøre det muligt at lade næsten 160 kilometer på 10 minutter.

Skudsikker, seks ton på krogen og 800 kilometer rækkevidde – her er Teslas pickup

Hvis du vil bruge alt den batteripower, så har Hummer EV en funktion, som amerikanerne med vanlig flair har kaldt Watts to Freedom. Aktiverer du denne funktion, sænkes den store firehjulstrækker, så den kan nå 60 miles per hour på omkring tre sekunder – fordi intet siger frihed som mere power, uanset om det er fra en benzinmotor eller elmotor.