De store luksuriøse bilmærker tilføjer flere og flere hybrid- og elbiler til deres i forvejen omfattende modelprogram – og mange af disse modeller indtager hurtigt pladsen som topmodel i hierarkiet. Hos Porsche er turen kommet til Panamera Sport Turismo, hvor modelrækken nu fuldendes af en kraftig plug-in-hybrid. Den nye topmodel får navnet Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo og drivkraften bliver en 4,0 liters V8-motor og en elmotor. Det resulterer i en samlet systemydelse på 680 hk. Et drejningsmoment på 850 Nm er til rådighed allerede lige over tomgangsniveau. Det giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på blot 3,4 sek. og en tophastighed på 310 km/t.

Det gennemsnitlige brændstofforbrug er 33,3 km/l i henhold til den nye europæiske kørecyklus (NEDC). Den stærkeste Sport Turismo kan køre op til 49 km i ren eldrift. Dermed kan den køre lokalt helt uden emissioner. Det er ikke kun forholdet mellem præstationer og effektivitet, der gør Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo til noget helt særligt i segmentet – det gælder også pladskonceptet: Med stor bagklap, lav læssekant, stor bagagerumsvolumen og en 4+1-sædekonfiguration bliver den nye spydspids i modelrækken også særdeles anvendelig i hverdagen.

Imponerende specifikationer
Boost-strategien i Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo er overtaget fra supersportsvognen Porsche 918 Spyder. Allerede fra 1.400 o/min. leverer V8-biturbomotoren med 550 hk og elmotoren med 136 hk det maksimale drejningsmoment på 850 Nm. Omskifterkoblingen, som er integreret i hybridmodulet, aktiveres elektromekanisk via en Electric Clutch Actuator. Det resulterer i meget hurtig respons og et højt komfortniveau. Kraftoverføringen til det standardmonterede adaptive firehjulstræksystem Porsche Traction Management (PTM) sker via den hurtigt skiftende 8-trins Porsche dobbeltkoblingsgearkasse (PDK).

Pris og udstyr
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan bestilles allerede nu hos Danmarks 2 Porsche Centre: Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland og koster fra kr. 3.486.856 inklusive moms og nye afgifter (pr. 3. oktober 2017). Standardudstyret omfatter bl.a. det elektroniske krængningsstabiliseringsystem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) inklusive tværspærringen på bagakslen Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), de højtydende bremser Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21” letmetalfælge i 911 Turbo-design, servostyring plus, Sport Chrono-pakke og parkeringsklimafunktion. Som på alle Panamera Sport Turismo-modeller med en ydelse fra 440 hk er den nye topmodel også udstyret med adaptiv luftaffjedring med 3-kammer-teknologi inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), som byder på et bredt affjedringsspektrum mellem stor køredynamik og behagelig rejsekomfort.

Der er ingen tvivl om, at Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo er et imponerende køretøj. Og selvom den er forbeholdt de få rent prismæssigt, så er det jo tilladt at være bare lidt imponeret af den tekniske formåen, som Porsche ligger for dagen.