Den første SUV fra Rolls Royce er lige på marmortrapperne og vi tør godt love, at det bliver den dyreste SUV, som du kan købe i år. Regn med cirka det dobbelte af en Bentley Bentayga, der ellers havde titlen før med sine godt tre millioner kroner.

For de penge får du så også væg-til-væg lukus. Alene navnet – Cullinan, er hentet fra verdens største diamant man nogensinde har fundet og som i dag er en del af de britiske kronjuveler. I motorrummet finder du også en juvel, nemlig den samme V12’er fra flagskibet Phantom. Dvs 6,75 liter twinturbo med 571 hk og 850 Nm.

Den både trækker og styrer på alle fire hjul og er ifølge mærket selv testet to destruction all over the planet, altså testet til ødelæggelse overalt på jorden. Mantraet er, at man skal kunne komme ubesværet frem overalt. Det skulle efter sigende give en flyvende-tæppe-effekt også ved vild off road-kørsel. Med til at hjælpe på det, er en undervogn, hvor et system med luft kan sænke hjul ned, som ikke har fat i noget, og en frihøjde på op til 540 mm.  

The Clasp
Designet er inspireret af indiske maharajaers jagt på tigere i ombyggede off road-Rolls Royces i de brølende 20’ere.

Det indebærer en todelt bagklap, hvor nederste del fungerer som på en pick-up. Konstruktionen har tilmed fået sit eget navn – the Clasp.

Når the Clasp er slået ned, kan man hive et par stole frem, der glider ud fra under bagagerumsbunden.

Så kan man jo sidde der på the Clasp og nyde solen glide ned bag sandbanken i ørkenen med champagne fra den indbyggede køler og filosofere på, hvordan milliarderne mon investeres bedst.

”Hvad laver du?”
”Åh, jeg sidder såmænd lige på the Clasp og nyder solen,” kan man så sige.

Faktisk kan man også spænde en masse bagage fast på the Claps, og blot køre derudad med klappen åben. Kabinen kan nemlig hermetisk lukkes for bagagerummet, så man kan sidde i sin luksus i fred, uden at blive forstyrret af sin fornedrende bagage. Det er dog kun i en konfiguration med to sæder, at det er muligt.

En endnu mere praktisk version med normalt splitbagsæde fås nemlig også og sæderne kan faktisk slås ned – for første gang nogensinde i en RR. Så er der plads til at transportere den store Rembrandt. 

Vognen bliver til gengæld svær at finde p-pladser til blandt pøbelen, da den er 5,3 meter lang og 2,2 meter bred. Højden er 183 cm. Vægten er hele 2,6 tons og den udleder 341 g CO2 pr. km fra den oppumpede og raffinerede olie, som nok kommer til at betale en del af dem.