Har du en umættelig appetit på de mest udsøgte ting i livet – så findes der ikke noget mere opulent end Rolls-Royce. Så vi tester Rolls-Royce Ghost Extended Series II, en bil til ni millioner kroner, ved at køre tre beskidte heavyrockere til Copenhell.

No stop signs. Speed limit. Nobody's gonna slow me down….for en gangs skyld er AC/DC’s klassiker ‘Highway to Hell’ ikke hårdtslående nok, da vi ruller op foran et moderne hostel i midten af København. Ude foran hænger horder af behårede mænd i slidte cowboyveste, som skulle de til audition som orker i en Ringenes Herre-film. Der er Copenhell, og dagens opgave består i at hente tre tømmermænds-ramte venner og fragte dem fra midtbyen og ud på Refshaleøen til mere rock og rul. Køretøjet til opgaven kunne ikke være mere elegant – Rolls-Royce Ghost Extended Series II. Det er en bil, der, hvis den var indregistreret i Danmark, ville koste omkring ni millioner kroner. Og måske netop derfor vælger den mest korthårede af mine passagerer at kaste op, inden han bevæger sig ud mod bilen. De to andre har styrken i håret, og skrider hen mod den ventende Rolls, som om de var hovednavnet på festivalen, hvilket der helt sikkert også er flere af ork-statisterne, der tror.

BMW i7 - hvor er røgmaskinen?

Inde i bilen, væk fra pøblens stirrende øjne, og med en dør, der lukkes med en knap, bliver man mødt af et så tykt tæppe, at det næsten begraver fødderne. Extended delen af navnet betyder, at denne Ghost II er 17 centimeter længere lige omkring bagdøren, så den måler hele 571 centimeter.

Det giver rigelig plads på bagsædet til at læne sig tilbage og stirre mod loftshimlen, der er besat af tusindvis af LED’er. Skulle du have den slags tilbøjeligheder, kan du bestille LED’erne som stjernehimlen, fra den dag du blev født. Heavyrockerne er dog mere imponeret over de to bagsæder, der kan lænes tilbage individuelt og har indbygget massage, varme og køling, men det er rummet i armlænet, der for alvor vækker jubel. Her finder de en flaske med RR-emblemet indgraveret, samt whisky-glas. Er man mere festligt anlagt, er der et køleskab, inklusiv afkølede champagneglas i ryglænet, som altid står til enten seks eller 11 grader. De 11 grader er nemlig den korrekte temperatur for årgangschampagne.

Kongeskibet er tilbage – vi kører den nye Range Rover

Det er jeg ikke sikker på, mine passagerer ved, som vist mest er skuffede over, at der ikke er tanket op i barskabet. I stedet kaster de sig over infotainmentsystemerne, som børnehavebørn på en kør-selv-ferie. Der er nemlig to individuelle skærme, hvor du kan streame, lige hvad du lyster. Men der er ikke tid til Netflix, når man er på vej til Copenhell.

Død og bløde skyer

I stedet bliver der blæst op for de 18 højtalere og i alt 1.400 watt med Carcass, et ”klassisk” dødsmetalband. De buldrende storetrommer og tunge guitarriffs motionerer de mange højtalere og afslører en lydkvalitet, der er en koncertsal værdig. Det skyldes, at dele af bilens aluminiumskarrosseri simpelthen bruges som resonanskasse for lyden.

”Det er ikke en SUV” – her er Rolls-Royce Cullinan

Når der ikke er hujen fra bagsædet eller blastbeats fra højtalerne, er det tydeligt, at Ghost II ekstremt støjsvag. Faktisk er køreoplevelsen som at svæve på en lydløs sky. Du svæver ubesværet afsted, og det er takket være en række tekniske spidsfindigheder. Rolls-Royces ingeniører har videreudviklet det kendte wishbonesystem, som mange andre dyre biler og sportsvogne bruger. Normalt har man to bærearme, men her har man designet en ny, mindre arm over den øverste bærearm. Formålet er at udjævne de små og mindre vibrationer, som luftundervognen og dens avancerede elektronisk justerbare støddæmper ikke er helt så effektive til at dæmpe. De er bedre til at tage de kraftigere stød, og i kombination med Planar-systemet, som Rolls-Royce kalder det, får man simpelthen det bedste af det bedste, når det kommer til at flade vejen ud.

Ministerbiler på udsalg

Det hjælper selvfølgelig, at Ghost II har kameraer, der scanner vejen og forbereder undervognen, inden den møder ujævnheder. Det er en ekstrem nidkærhed, som på vejen resulterer i en utrolig afslappet kørsel. Der er sikkert ingen af mine passagerer, der tænker over, at det har taget nogle meget intelligente ingeniører meget lang tid at optimere et i forvejen meget kompetent system. For den måske største bedrift er, at ingen i bilen tænker over det. Vi svæver bare afsted på en blød sky.

V12-hvisken

Mellem The Spirit of Ecstacy og forruden er en meget lang og bred motorhjelm. Under den gemmer sig en meget velopdragen og lydløs 6,75-liters V12’er med to turboer, 571 hestekræfter og monumentale 850 Nm ved 1.600 o/min. Det er nok til at sende den store og 2.545 kilo tunge bil til 100 km/t på 4,8 sekunder – det er seriøst hurtigt, i en grad hvor hjernen ikke helt kan forstå, at den store, bløde og stille klods kan bevæge sig lynhurtigt. Når du jokker speederen helt ned i den dybe, bløde gulvmåtte, skifter bilen karakter, som et stort, elegant kattedyr, der lydløst lunter afsted, før det sætter i et dødeligt spring.

Den britiske rejsemakker - Land Rover Defender 130

Det er også på de små veje, at man for alvor forstår, hvor imponerende en bedrift, Rolls-Royce ingeniører har begået. Ghost II er ikke i nærheden af at være en sportsvogn, og der er intet dynamisk over dens opførsel, men alligevel kan den bære en overraskende høj hastighed gennem landskabet. Der er masser af krængning fra den store karrosse, men jo højere fart, jo hårdere griber hjulene fat i underlaget. Ghost II er udstyret med både firehjulstræk og firehjulsstyring, som nok er en del af hemmeligheden, men det ændrer ikke ved, at du kan finde dårligere flugtbiler end Rolls-Royce Ghost Extended Series II.

Konstrueret luksus

Man kan ikke andet end blive imponeret over, hvor meget luksus der egentlig kan proppes ind i en bil, når det er det, ingeniørerne bliver sat til. Ghost er måske ikke lige den bil, vi har brug for i en verden med krig og ulykke, men når det hele går ad helvede til, kan man jo lige så godt læne sig tilbage og nyde turen – og ingen bil ville være federe at køre til helvede i, end Rolls-Royce Ghost Extended Series II.