SAFETEC system en hjælp til at undgå ulykker

Opels ingeniører sigtede mod at tilføre den nye Opel Astra en række effektive sikkerhedselementer med det dobbelte mål at undgå ulykker – og i værste fald at afbøde følgerne. De fik til opgave at indbygge størst mulig aktiv og passiv sikkerhed i bilen.

Det mål er nået ved Opels SATETEC sikkerhedssystem og en række nyskabelser, som Astra er først med at introducere i sin klasse – og segmentet over.

Den passive sikkerhed blev uvildigt bekræftet, da forbrugerorganisationen Euro NCAP tildelte Astra den højeste udmærkelse med fem stjerner for passagerernes sikkerhed. Med 34 point i denne crash test klassificerede Astra sig som den sikreste sedan i den kompakte klasse. Den 5-dørs Astra fik desuden fire stjerner og 39 point for fremragende beskyttelse af børn i bilen.

Det omfattende SAFETEC system bygger på et solidt fundament. Selve kabinen er overmåde stabil mod deformation, og den er meget stiv. Sammenlignet med den tidligere model var GMs/Opels ingeniører i stand til at forøge bøjningsstivningen med 52 procent, og den tværgående stivhed med 47 procent. Vridningsstivheden, der har stor betydning for affjedring og styring, er forøget med 15 procent.

SAFETEC-systemet omfatter bl.a.

IDC (Interactive Driving System) med elektronisk stabiliseringsprogram med antispindkontrol.

ABS bremser med bremseassistance, bremsekontrol i sving og skivebremser på alle fire hjul.

Foruden de to ”almindelige” airbags foran er der ved forsæderne sideairbags, der beskytter brystkasse og bækken på kører og forsædepassager. Desuden er der gardinairbags ved forsæderne og de ydre bagsædepladser.

Der er højdejusterbare hovedstøtter ved forsæderne

Der er tre højdeindstillelige hovedstøtter ved bagsædet.

3-punkts sikkerhedsseler ved alle pladser, højdejusterbare ved forsæderne og de yderste pladser på bagsædet

Pyrotekniske selestrammere og kraftbegrænsere ved forsæderne

Sikkerhedsratstamme (indstillelig i højde og afstand)

Udløsning af pedalerne ved kollision

Isofix beslag til fastgørelse af børnesæder ved de yderste bagsædepladser

Automatisk udløsning af havariblink og åbning af låste døre ved udløsning af airbags eller selestrammere.

Der er nye store airbags ved forsæderne. De beskytter kørerens og forsædepassagerens brystkasse og bækken som en integreret del af SAFETEC systemet. De suppleres af gardinairbags i begge sider. Seks sensorer giver signal til det elektroniske kontrolsystem, der sørger for at airbaggene bliver udløst i rette øjeblik i forhold til kollisionens styrke. Den forfinede sensor teknologi er også i stand til at skelne mellem alvorlige kollisioner og mindre uheld, hvor en udløsning af airbag ikke vil give forøget beskyttelse – med hvor sikkerhedsselernes virkning er optimal. Derved undgås omkostning til udskiftning. Det samme er gældende for kontrolmodulet, der efter en kollision undersøger om en udskiftning af airbags er nødvendig, afhængig af kollisionens styrke.

Når den tredje version af modellen, Astra GTC kommer til foråret, regnes der med, at den samlede produktion af Astra kommer op på en halv million.

Opel har til stadighed og bevidst forbedret kvaliteten, hvilket også kommer til udtryk i den seneste undersøgelse af bilkundernes tilfredshed med deres biler.

Allerede den tidligere udgave af Astra fik et kundetilfredshedstal på 80,1 pct. og er dermed den absolut mest tilfredsstillende i den tyske klasse for kompakte biler – altså de mindre familiebiler.