FDM har lavet en test af vinterdæk, der viser, at mindre dæk er bedre, når vejret bliver hvidt. Det giver både øget sikkerhed, og så er de mindre dæk billigere.

Crossover-trenden griber om sig, og med den har vi set, at dækstørrelserne er vokset over en årrække. For få år siden var det normalt, at familiebiler var udstyret med 16 tommer dæk og en høj dækside, mens mange biler i dag køre på store 18 tommer dæk og lavere profiler, som det hedder i fagsprog.

Guide: Få styr på dine vinterdæk nu

 Ifølge en test, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber, så er der dog ingen grund til at gå op i størrelse, når det kommer til vinterdæk. Tværtom. De mindre dækstørrelser står nemlig bedre fast i vinterføret, og så er de tilmed billigere.
 
Samme dæk – fem størrelser
I undersøgelsen har man testet det samme Dunlop Winter Sport 5 vinterdæk i fem forskellige tommestørrelser fra 15 til 18 tommer på en Volkswagen Golf, for at se, om størrelsen har betydning for dækkets egenskaber. Samlet set klarer alle fem dæk sig godt, men dykker man ned i de enkelte delresultater, er der dog forskel på, hvordan dækkene klarer sig. Især i sne og på våd vej klarer de små dæk sig bedre end de større og bredere dæk, som omvendt står bedre fast på tør vej, fordi dæksiden er lavere, og det giver et mere stift og præcist dæk, forklarer bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.
 
Vi nærmer os sæsonen for vinterdæk, og mange er måske tilbøjelige til at vælge den samme størrelse, som allerede sidder på bilen. Men som vores test viser, kan man med fordel gå ned i størrelse og dermed få et bedre vejgreb. De små og smallere dæk står nemlig bedre fast i sne og på våd vej, end de større størrelser, og det er nu en gang vigtige egenskaber for et vinterdæk, siger Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
Derudover er de mindre størrelser ofte også billigere. Faktisk viser et hurtigt pristjek, at der er 1.800 kroners forskel på testens største og mindste dækstørrelser, hvilket næsten er halv pris. Hertil kommer, at mindre fælge også er billigere. Men inden man går op eller ned i dækstørrelse, er det vigtigt, at man i bilens instruktionsbog undersøger, hvilke dækstørrelser ens bil er godkendt til. Det er nemlig ikke ligegyldigt.

Hvilke fælge passer til min bil? En kvik guide til at skifte hjul

FDM har indhentet priser fra daekonline.dk på fire dæk, og det mindste 15 tommer (195/65 H) dæk koster 2.200 kroner for fire dæk, mens største dæk 18 tommer (225/40 V) koster 4.024 kroner til sammenligning.
 
Testdæk fra Dunlop
Det testede Dunlop Winter Sport 5 dæk er valgt, fordi alle dæk har den præcis samme mønstertype i de forskellige størrelser, der desuden er opbygget ens. Det er ikke altid tilfældet, idet både mønstret og opbygningen kan ændre sig i takt med, at dækstørrelsen stiger.

Flere nye autostole dumper på kemi

Derfor kan man heller ikke bare overføre testresultatet til alle andre dæk. Det vigtigste er dog, at man kører på dæk, der passer til årstiden. Hvad enten vinterdækket er 15 eller 18 tommer, er bremselængden i typisk dansk vintervejr nemlig markant kortere end et sommerdæk, siger Søren W. Rasmussen.